Mange synes det er vanskelig å velge gode bilder til innholdet de legger ut på nett. Det behøver ikke være så vanskelig – men vi må ha et bevisst forhold til hvilken jobb bildene faktisk skal gjøre for oss. Her er 5 nyttige tips:
Bilder bør bety noe!
Ikke nøy deg med å bruke bilder bare som dekorasjon, når de faktisk kan hjelpe deg med å få budskapet ditt frem! Bilder kan hjelpe deg å formidle informasjon som er vanskelig å sette ord på.
For eksempel:
• Hvordan noe ser ut eller er satt sammen
• Prosesser
• Visualisering av tekst/tallinformasjon
• Ting som skal dokumenteres eller settes i en bestemt sammenheng
Konkretiser!
Et bilde må nesten alltid vise noe fysisk, selv om det skal illustrere noe abstrakt.
Se etter ting i innholdet som gjør det unikt, og som du enkelt kan konkretisere. Mange abstrakte begreper har etablerte visuelle symboler som det går an å bruke. Hvis du vil finne ut hva som er den vanligste måten å visualisere et begrep på, kan du gjøre et bildesøk på Google. Det som kommer opp oftest vil være den vanligste visualiseringen.
Våg å være banal!
Etablert symbolikk er nyttig, fordi den kommuniserer tydelig. Risikoen er at kommunikasjonen kan bli klisjépreget, men husk at originalitet er lite verd hvis kommunikasjonen mislykkes.
En måte man kan komme rundt dette problemet på er ved å bruke etablert symbolikk for å gjøre kommunikasjonen enkel, men velge en ukonvensjonell visuell framstilling.
Vær varsom med stockfoto!
Stockfoto er laget for å kunne brukes i så mange sammenhenger som mulig, noe som gjør at bildene gjerne er informasjonsfattige. Det er alltid bedre å velge et bilde som viser noe interessant, selv om det er teknisk dårligere, enn å velge et proft bilde som ikke gjør det.
Bilder som får oppmerksomhet er:
• Bilder av mennesker (ekte mennesker, ikke fotomodeller)
• Produktbilder, spesielt hvis de viser relevante detaljer
• Bilder som inneholder informasjon som brukeren er interessert i, eller som passer med det brukermodus brukeren befinner seg i.
…og så kattunger, så klart!
Gi brukeren noe å dele!
I sosiale medier liker, kommenterer og deler vi bilder som treffer oss på en eller annen måte. Vi gjør dette oftere med bilder som:
• …vi føler beskriver vår situasjon.
• …understøtter vårt livssyn eller politiske oppfatning.
• …vi synes er morsomme eller søte.
• …vi oppfatter som viktig eller interessant informasjon.
Viktigst av alt er kanskje at vi bare deler ting vi synes vi kan være bekjente av. Derfor er det helt avgjørende at vi kjenner målgruppen vår, og vet hvordan de ønsker å fremstå i sosiale medier.