Websiden er navet i bedriftens digitale satsning. Her er 7 tips for deg som vil lykkes med et nettsted:
(Dette var også en Facebook Live-sending. Du kan se den ved å klikke på bildet under.)
Se Facebook Live-sendingen her.
1. Ha en ansvarlig nettredaktør
Alle bedrifter trenger en person som har hovedansvar for websiden. Sørg for at vedkommende får myndighet til å ta beslutninger (nei, alle saker skal ikke ut på forsiden), og gi også nettredaktøren ansvar for at webben når sine måø (se pkt 4).
2. Lag regler for nettsiden
En profesjonelt drevet nettside trenger regler, for eksempel for for kompleks teksten skal være, hvor lange tekstene skal være mm. For et godt eksempel på slike regler, se for eksempel språkprofilen til Telemark Fylkeskommune.
Test gjerne tekstene med en LIX – lesbarhetsindeks.
3. Ha en innholdseiermatrise
Sørg for at alle vet hvilke sider de har ansvar for, og også hvem andre i bedriften som har ansvar for hvilke sider.
4. Sett mål og følg dem opp
Det er vanlig å ha må for både trafikk (for eksempel “vi skal ha 10 000 besøkende per måned innen utgangen av 2018”), engasjement (målt i antall sider per besøk i snitt, eventuelt i besøksvarighet) og konverteringsrate, altså hvor mange prosent av øktene som resulterer i at et mål blir nådd.
Bruk Google Analytics for å sjekke om målene blir nådd, og for å sette opp løpende automatisk rapportering.
5. Ta innholdsforvaltning på alvor
Innholdsforvaltning handler om å sørge for informasjonskvaliteten på websiden. Det betyr å revidere artikler jevnlig, fjerne utdatert informasjon (også meldt inn til Google for sletting gjennom Google Search Console) og mye mer. Boka Slik lykkes du endelig med innhold på nett kan være en god veileder.
6. Tekst teller!
Teksten styrer søkesynligheten din, om bruker finner fram på sidene dine og om han faktisk forstår innholdet. Tenk klarspråk, gjør det til en god vane å LIX´e tekster (se punkt 2) og tenk triggerord!
7. Ha bruker i fokus
Husk at nettsiden er brukers verktøy; det er bruker som selv må klare å betjene siden og finne fram. Gjør brukertesting, brukerundersøkelser, brukerobservasjoner og ta gjerne utgangspunkt i bedriftens personas.
Lyst til å bli en enda bedre nettredaktør? Vurder å ta Nettredaktørskolen hos oss!