Hvordan kan du bygge opp en følgerskare på Facebook, Instagram, YouTube, Twitter og andre kanaler der du ønsker å ha et community? – Det er tema for dette gratis minikurset 8i form av en Facebook Live-sending som du kan se i opptak her: (Artikkelen fortsetter under videoen.)
Hvorfor jobbe for flere følgere?
Antallet følgere er ditt potensiale for hvor mange du kan nå med ditt budskap i deres nyhetsfeed. Å bygge opp et community er sentralt i moderne digital marketing.
Det er først og fremst 6 metoder du kan bruke:
- Bruk eide flater
- Krysspromotér
- Engasjer deg
- Lag godt innhold
- Invitér
- Betal
Vi skal se på hver av disse:
1. Bruk eide flater
Bedriften disponerer en rekke eide flater der du kan promotere ditt nærvær i sosiale medier. Dette gjelder for eksempel
- Din webside
- Ditt nyhetsbrev
- Dine epostsignaturer
- Brosjyrer/kundeavis
- Fysiske lokaler
I alle disse flatene kan du promotere sosiale medier, enten det er som lenker på din webside eller som deleknapper i epostsignatur eller nyhetsbrev. Det er ganske vanlig å gjøre dette for eksempel slik:
2. Krysspromotér
Du kan promotere ett sosialt medium i et annet, for eksempel ved at du kan nevne din Instagram-bio i en YouTube-sending som her:
På tilsvarende måte kan du poste på Facebook om at du er på Instagram, dele på Instagram at du er på Snapchat og så videre.
3. Engasjér deg
Sosiale medier handler jo nettopp om å ha en sosial interaksjon. Bruk de mulighetene som ligger i kanalene til å gjøre andre oppmerksomme på at du finnes, for eksempel ved å like på deres poster eller eventuelt følge andre. (Men ikke gjør dette hvis du ikke mener det.)
Når du interagerer med andre kontoer får de beskjed om det, og velger kanskje å følge deg tilbake hvis du demonstrerer på din side at du har nyttig innhold.
4. Lag godt innhold
Å lage godt innhold er i det hele tatt en forutsetning for at folk skal velge å følge deg. Vit hvem du poster for og pass på at du følger med på tall og tilbakemeldinger slik at du vet hva dine følgere responderer best på i hvilke kanaler.
For eksempel kan du følge med på statistikken i Facebook Innsikt:
Med utgangspunkt i slike tall kan du bygge opp din egen bestepraksis, altså at du gjør mer av det som virker og mindre av det som ikke virker.
5. Inviter andre til å følge deg
Facebook har veldig fin funksjonalitet som gjør det enkelt å invitere de som har likt på dine poster til å følge din side, dersom de ikke alt gjør det:
6. Betal
Her mener vi selvfølgelig ikke at du skal “kjøpe følgere”, noe som både er brudd på retningslinjene for de fleste sosiale medier, men som også kan være direkte motproduktivt, ettersom ikke-engasjerte brukere skader din rekkevidde.
Imidlertid har alle sosiale medier tilbud som gjør det mulig å betale for å få gitt siden som forslag til noen man burde følge i kanalen:
Har du lyst til å lære mer om markedsføring i digitale kanaler?
Vi i Webgruppen har masse kurs:
Se oversikten over alle kurs
Du kan også følge oss på Facebook for å få livesendinger hver fredag klokken 10.