Markedsføring i koronaens tid

Når hele landet er “gått ned”, hva gjør vi som driver med markedsføring da? – Dette var temaet for livesending 20. mars 2020, hvor Nina Furu har en del konkrete råd. (Artikkelen fortsetter under videoen.)

Hold hjulene i gang

Først og fremst gjelder det nå å holde hjulene i gang. Store deler av arbeidslivet er nede for telling, men det er tross alt fremdeles veldig mange bedrifter som kan og bør opprettholde aktiviteten.

Det er fem aspekter å tenke på i den sammengengen, og vi skal diskutere alle videre i artikkelen:

  1. Rydde opp
  2. Justere budskapet
  3. Justere kanalvalgene
  4. Tenke nytt
  5. Ikke gi opp

1. Rydd opp

Det er viktig at du nå tar en gjennomgang av det som ligger ute av aktiv annonsering. Ting kan veldig fort virke feil og skape negativt omdømme dersom du beholder tidsplanlagte innlegg og annonser, automatiske epostløp osv som ikke hensyntar den nye virkeligheten.

2. Justér budskapet

Vær ekstra nøye med hva du sier, og ikke minst hvordan du sier det akkurat nå! Det går fortsatt an å selge, men ikke på en ufin måte. Å profitere på en vond situasjon er absolutt negativt, og må for all del unngås!

Samtidig er det et stort poeng å ivareta relasjonene til kundene. Vi har snakket mye det siste året om hvordan “The most human company wins” og nå har du faktisk en sjanse til å bevise dette i praksis. Ta vare på kunden din, vær hjelpsom og vennlig. Tenk på hvordan du kan hjelpe, og demonstrer det!

Det finnes også gode eksempler på innovasjon i det hardt rammede reiselivet, for eksempel videoen “Hele Norge Klapper” fra Visit Norway med hashtaggen #dreamnowvisitlater demonstrerer.

3. Justér kanalvalgene

Tenk gjennom dine valg av kanaler en ekstra gang. Når du må spare på budsjettene, er det viktig å bruke pengene der hvor du får mest igjen. Våre råd er som følger:

Google Ads
Ta en gjennomgang av budskap og søkeord, slik at du er sikker på at ikke noe fremstår feil. Her er det imidlertid lite problemer med bare å la annonsene stå, ettersom du jo på Google Ads uansett kun betaler for de faktiske klikkene du får, så annonser som ingen klikker på koster uansett ikke penger.

Facebook Ads (Facebook og Instagram)
Her er et godt grunnprinsipp å ta ned alt som kjører allerede, og ta en nøye gjennomgang av budskap, landingssider og målgrupper. Juster annonsene og start opp igjen det som er nyttig for deg akkurat nå, i lys av hva kundene faktisk kjøper og hvordan i denne tiden.

Facebook-annonser er blitt svært rimelige akkurat nå, ettersom veldig mange har stoppet annonsene sine og konkurransen dermed er blitt (midlertidig) veldig lav. Det er jo noe man kan benytte seg av, dersom man har et dagsaktuelt budskap, som for eksempel dette:

annonse fort salg av toalettpapir

Annonser i andre sosiale medier
Her gjelder det samme som for Facebook/Instagram – ta ned det pågående, endre og start eventuelt opp igjen det som fortsatt kan være relevant.

Display/Radio/Tv
Vurdér om dette er noe du har råd til akkurat nå.

Epost/SMS
De eide kanalene er svært rimelige å bruke, og her har du jo også lov til å kontakte eksisterende kunder (hvis de ikke allerede har bedt deg la være). Dette blir dermed en hovedkanal for kommunikasjon mot de kanskje aller viktigste målgruppene.

Ikke glem websiden!
Bedriftens nettsted er informasjonsbank og fasit for all informasjon som vedrører bedriften og dens virksomhet. Mer enn noen gang er det viktig at det finnes korrekt og oppdatert informasjon her. Bruk gjerne forsiden til å formidle varslinger om stengning etc., men husk at mange kommer direkte inn på undersider også, så det er viktig at oppdatert informasjon finnes der det er behov for den.

4. Tenk nytt

Dette er en tid som allerede har vist sin evne til å skape nytenkning mange steder! Facebook-grupper som Digitalscenen og Brakkesyke 2020 har gitt brått oppdragsløse musikere en digital arena, bedrifter har måttet legge om til fjernarbeid i en fei, og mange gode ideer dukker opp. Vi tenker at innovasjonen i hovedsak faller i to kategorier; produktinnovasjon og digitalisering:

A. Revider produkter og tjenester

Tenk gjennom hva du fortsatt har å selge. Vi i Webgruppen har for eksempel helt lagt over fra fysiske kurs til virtuelle kurs (webinarer), noe som jo er teknisk mulig nå. Driver du kjøpesenter, men opplever at kundene ikke kommer til butikkene nå? – Hva med å tilby hjemlevering fra alle butikkene ved senteret, slik Amfi Raufoss gjør:

facebook-post fra amfi

Kan du for eksempel fortsette å selge varene dine men via nettbutikk? Dette krever ikke engang en nettbutikk, som denne forretningen demonstrerer på Instagram:

instagram-post med bilde av klær og pris

Alt man trenger for å selge er jo egentlig produkter, en mulighet til å ta imot betaling (Vipps er genialt!) og en måte å levere på. Posten gjør sitt med å tilby gratis henting av post i postkassen nå i denne tiden.

B. Digitalisering

Korona-krisen blir garantert verdens bratteste læringskurve i digitalisering! Mange skoler går over til nettundervisnings- og nettmøteløsningen Zoom og den norske nettmøteplattformen Whereby har fått helt ny vind i seilene i disse dager.

Mange har begynt å eksperimentere med livesendinger i sosiale medier, og verktøy som eCamm Live (for Mac) og Open Broadcaster Software gjør det relativt enkelt å få profesjonelle resultater med en rimelig beskjeden innsats.

De som ønsker å starte nettbutikk har også muligheten til det med gratisløsningene WordPress og utvidelsen WooCommerce.

5. Ikke gi opp

Kanskje det aller viktigste akkurat nå er ikke å gi opp. Pengene er nødt til å sirkulere i økonomien, og når de gjør det, så mangedobles de: Om firma A betaler firma B 1000 kroner, firma B betaler firma C 1000 kroner, firma C betaler firma D 1000 kroner, så har vi skapt verdier for 4000 kroner, selv om det er de samme 1000 kronene som er brukt. Med andre ord: Penger må sirkulere.

Det betyr at vi må opprettholde drift, aktivitet, salg og økonomi i så mange bedrifter som mulig, slik at vi faktisk fortsatt har et næringsliv når koronakrisen er over.

Vår oppfordring er altså: Hold aktiviteten oppe, og la oss alle demonstrere hva fleksibilitet og digitalisering kan gjøre i praksis!

Handlekurv