Denne måneden kom YouTube endelig i norsk språkdrakt. Vi feirer anledningen med tre enkle steg for å bruke Youtube som markedsføringskanal:
Trinn 1: Lag en kanal
Ved å ha en egen kanal kan folk lettere se alle videoene dine. Her får du et helhetlig uttrykk for filmene dine ved å bruke logo, bilder eller annet som er typisk for din bedrift eller merkevare.
- Registrer en YouTubekonto for bedriften. Har dere googlekonto kan denne benyttes.
- Gi kanalen et meningsfullt navn som inkluderer nøkkelord. Bruk store bokstaver så dette blir tydelig.
- Legg til søkeordene dine for søkomotoropptimalisering.
- Husk å legge inn link til hjemmesiden din. YouTube tillater flere linker.
Trinn 2: Lag en video og last opp
Det er i hovedsak to måter å produsere video på:
- Powerpoint presentasjon. Sett sammen en kort powerpointpresentasjon av budskapet ditt. Her er det lurt å bruke en unik bakgrunn for eksempel med link til bedriftens hjemmeside eller logo. Legg til lyd mens du går igjennom presentasjonen. Her finner du gratis opptaksprogram.
- Videoproduksjon. Dette kan gjøres så vanskelig eller enkelt du ønsker. Fra å bruke webkamera til å legge ut mer profesjonelle videoer. Har du mulighet til å legge på bedriftens logo vil dette være et pluss.
Så er det bare å laste opp videoen ved å trykke «last opp» øverst på siden. Her gir YouTube deg en god veileder for videre fremgangsmåte.
Trinn 3: Optimaliser
Når videoen er lastet opp er det på tide å optimalisere. Vær bevisst på hva du kaller videoene dine, Google bruker tittel, stikkord (også kalt tags) og beskrivelse i sine søk.
- Gå på «edit» øverst i venstre hjørne. Her kan du legge inn mye søkeinformasjon.
- Tittel: Ha en engasjerende tittel, husk å få med søkeord.
- Beskrivelse: Gi en god beskrivelse av hva videoen inneholder. Her inkluderer du også søkeord og link til hjemmeside. Om du oppfordrer seerne til å klikke seg videre og forklarer hvilke fordeler dette gir, er det større sannsynlighet at de gjør dette enn om det kun ligger ved en tilfeldig link.
- Tags: Legg inn alle relaterte søkeord og separer med komma.
- Linker: Google avgjør viktigheten av videoen utfra flere kriterier. Blant annet hvor mange andre sider som linker til videoen. Dette trenger ikke å være vanskeligere enn at du legger den ut på egen nettside, blogg og sosiale medier.
Ønsker du å lære mer ?
Ta en titt på våre kurs i om salg og markedsføring i digitale kanaler!