Viralt innhold – videoer, bloggposter, bilder eller lignende som blir megapopulære gjennom deling i sosiale medier – er blant det siste store innen markedsføring. Hvorfor spres noe innhold mens annet blir ignorert?
Ifølge Daniel Chioco, skribent i Socialmediatoday, ligger suksessen i å vekke spredningsgleden hos folk. Blir ikke innholdet spredt, kan det heller ikke bli viralt.
Slik lager du innhold som spres på nett:
- Finn på noe uventet og originalt. Dette er kanskje det viktigste, og samtidig det vanskeligste, punktet. Tenk Ylvis med The Fox; uventet og originalt. Forutsigbart og dagligdags innhold spres sjeldent.
- Implementer “smittsomme” elementer. Triggerord er smittsomme. Det er ord som klinger godt og ruller fint på tunga.
- Vekk følelser. Blir publikum lykkelig eller trist, er sannsynligheten for at de sprer innholdet større.
- Introduser innholdet for opinionsledere. En opinionsleder er gjerne tidlig ute med å utforske nyheter innen sitt interesseområde og har samtidig evnen til å påvirke sitt nærmiljø.
Ingen grunn til at ikke nettopp DU skal gjøre suksess med viralt innhold. Lykke til!
Webgruppen tilbyr kurs i salg og markedsføring på nett
Kilde: Socialmediatoday