Med diverse endringer på Facebook er det mange markedsførere som har lurt på om det er verdt innsatsen å bruke tid på plattformen. I forhold til potensialet det ligger i hvem du kan nå (med godt innhold) er Facebook fortsatt det sosiale nettverket en bedrift bør være på.
Facebook har blitt mer aktive mot bedrifter og introduserer nye verktøy og muligheter for å hjelpe markedsførere å lykkes. Ønsker du å bli bedre på Facebook kan disse tipsene hjelpe deg til å nå flere og øke engasjementet hos dine følgere.
Optimaliser dine meta-data
For å øke delingen av ditt innhold må det være godt innhold og det må tilpasses Facebook. Dersom folk ikke fenges av et tiltrekkende bilde, en interessant tittel eller en god beskrivelse vil de mest sannsynlig ikke dele ditt innholdet i det hele tatt. Vi tar oss ikke tid til å trykke på noe som ikke gir et inntrykk av å være verdiskapende for oss.
Å dele en URL på Facebook har vært utfordrende fordi man ofte ikke har kontroll over bildet eller teksten som følger URL´en. Men med Facebook Open Graph API kan du løse den utfordringen. Les mer om det her.
Bli kjent med Open Graph slik at du har kontroll over bildet, beskrivelsen og tittelen som vises i folks nyhetsoppdateringer når de deler ditt innhold. Du ønske også å nå dem som ikke allerede har et forhold til din bedrift.
Å optimalisere Open Graph meta-data er lett (spesielt i WordPress), så bruk tid på dette, og forsikre deg om at det blir gjort i hvert eneste blogginnlegg og på hver landingsside.
Last opp videoer direkte til din Facebookside
Hvis du uansett lager videoer som en del av din markedsføringsstrategi bør du også dele relevante videoer på Facebook. I følge en artikkel på Mashable i januar 2015, tar Facebookvideoer over.
Artikkelen forteller at store mediebedrifter har begynt å publisere videoer direkte på Facebook og merker økt engasjement og betydelig flere visninger.
En av de mange fordelene ved å laste opp videoene direkte på Facebook er at videoen spilles av automatisk. Selv om noen synes det er irriterende, viser statistikken et økt engasjement. Gå inn i Insightsfanen på din Facebookside for å følge statistikken på dine videoer, inkludert når folk sluttet å se på dem.
Bruk Facebook sine CTA-knapper
Til glede for mange markedsførere introduserte Facebook CTA-knapper for Facebooksider i USA i 2014. De har lovet at disse vil bli tilgjengelige for alle i løpet av 2015. Du finner muligheten her:
Det er syv ”call to action” muligheter for Facebooksider: Contact Us, Use App, Play Game, Shop Now, Sign Up og Watch Video.
Denne muligheten er ikke nødvendigvis revolusjonerende for handel i sosiale medier, men den er gratis å legge til, så du bør gjøre det. Facebook sin egne undersøkelser viser at CTA-knapper kan øke kundeforespørsler. Ta deg tid til å legge til en CTA-knapp, du kan lese mer om det her.
Post innlegg i helger og på kvelden
Selv om du jobber mandag til fredag, 8-16, betyr ikke det at dette er de beste tidene å poste på din Facebookside. I følge TrackMaven øker engasjementet på Facebook betraktelig i helgene. I en rapport fra 2014 avslører de at poster publisert på søndag kveld har høyest interaksjon.
Selv om TrackMaven også rapporterer at det er gunstig å publisere poster mellom kl. 24-01 på hverdager, bør du selv teste ut når ditt innhold best treffer ditt publikum.
Promoter ditt beste innhold
Sett av noe av ditt markedsføringsbudsjett for sosiale medier til å reklamere på Facebook. Du må ikke promotere alt, men fokuser på de postene som kan styrke din innholdsstrategi. Noen ganger kan det lønne seg å promotere det innholdet som organisk allerede har fått god respons. Du vet folk liker innholdet, og ser andre godt likt innhold vil de lettere dele det selv. Du kan ikke planlegge å bli en viral hit, men du kan bruke Facebook til å øke merkevarekjennskap og styrke ditt viktigste innhold.
Så lenge Facebook fortsetter å være det største sosiale nettverket bør markedsførere utnytte plattformen. Det er viktig å eksperimentere dersom vi ikke vil miste følgere, og holde oss oppdaterte på muligheter og trender.
Vil du lære mer om markedsføring på Facebook? Se Webgruppens kursoversikt.