Hvorfor overvåker ikke din bedrift sosiale medier når så mange gratisverktøy er tilgjengelige? Her er tipsene for å komme i gang.
Overvåkning av sosiale medier gir deg muligheten til å snappe opp trender, snakkiser og annet som måtte røre seg. Du får ikke bare relevant input, men også inspirasjon til fremtidige markedsføringskampanjer. I tillegg kan du enkelt overvåke hva som sies om din bedrift og din merkevare, slik at du kan gå inn og svare når det trengs.
Her er 5 enkle tips til hvordan du går frem for å overvåke i sosiale medier:
- Finn relevante nøkkelord. Slik sikrer du overvåking av de riktige samtalene og trendene. Nøkkelordene kan være verdier din bedrift står for, emneknagger (# / hashtags), navn på konkurrenter eller samarbeidspartnere og lignende. Et godt tips kan være å overvåke nøkkelord i ulike kombinasjoner; altså “Webgruppen” og “gode kurs” eller “Webgruppen” og “kurs”. Det kan være lurt også å inkludere negative nøkkelord.
- Sjekk hvor mange treff du får på de valgte nøkkelordene. Får du mange treff som du ikke vil rekke igjennom, er det lurt å endre kombinasjonen av nøkkelord. Eksempelvis fra “Webgruppen” og “kurs” til “Webgruppen” og “web-kurs”.
- Når du har funnet frem til de riktige nøkkelordene, bør du sette opp et media management-verktøy. Dette lar deg overvåke flere medier fra ett og samme sted. Hootesuite er enkelt, og brukes av oss i Webgruppen.
- Nå som du er klar til å overvåke, er det viktig at du bruker funnene. Et godt tips er å legge merke til hvilke spørsmål som stilles blant brukerne. Dette kan legge grunnlag for blogginnlegg fra din bedrift.
- Skap et forhold til brukerne. Meninger og ytringer er verdifulle. De kan videreformidles og besvares. Husk å være ydmyk, sosial og engasjerende.
Webgruppen tilbyr kurs i strategi og analyse for sosiale medier.
Gå til Socialmediatoday for full liste med tips.