5 enkle tips til overvåking i sosiale medier

Hvorfor overvåker ikke din bedrift sosiale medier når så mange gratisverktøy er tilgjengelige? Her er tipsene for å komme i gang.

Overvåkning av sosiale medier gir deg muligheten til å snappe opp trender, snakkiser og annet som måtte røre seg. Du får ikke bare relevant input, men også inspirasjon til fremtidige markedsføringskampanjer. I tillegg kan du enkelt overvåke hva som sies om din bedrift og din merkevare, slik at du kan gå inn og svare når det trengs.

Her er 5 enkle tips til hvordan du går frem  for å overvåke i sosiale medier:

 

overvåke_sosiale_mediera

  1. Finn relevante nøkkelord. Slik sikrer du overvåking av de riktige samtalene og trendene. Nøkkelordene kan være verdier din bedrift står for, emneknagger (# / hashtags), navn på konkurrenter eller samarbeidspartnere og lignende. Et godt tips kan være å overvåke nøkkelord i ulike kombinasjoner; altså “Webgruppen” og “gode kurs” eller “Webgruppen” og “kurs”. Det kan være lurt også å inkludere negative nøkkelord.
  2. Sjekk hvor mange treff du får på de valgte nøkkelordene. Får du mange treff som du ikke vil rekke igjennom, er det lurt å endre kombinasjonen av nøkkelord. Eksempelvis fra “Webgruppen” og “kurs” til “Webgruppen” og “web-kurs”.
  3. Når du har funnet frem til de riktige nøkkelordene, bør du sette opp et media management-verktøy. Dette lar deg  overvåke flere medier fra ett og samme sted. Hootesuite er enkelt, og brukes av oss i Webgruppen.
  4. Nå som du er klar til å overvåke, er det viktig at du bruker funnene. Et godt tips er å legge merke til hvilke spørsmål som stilles blant brukerne. Dette kan legge grunnlag for blogginnlegg fra din bedrift.
  5. Skap et forhold til brukerne. Meninger og ytringer er verdifulle. De kan videreformidles  og besvares. Husk å være ydmyk, sosial og engasjerende.

Webgruppen tilbyr kurs i strategi og analyse for sosiale medier.

Gå til Socialmediatoday for full liste med tips.

Handlekurv