Hvordan gå fra å være god til å bli enda bedre på sosiale medier? – Dette var tema for livesending på Facebook. Her er opptaket: (Artikkelen fortsetter etter videoen.)
1. Velg dine kanaler
Ikke alle kanaler er like viktige for alle. Her er nøkkeltallene for norske brukere i sosiale medier i første kvartal 2019. Kilde: Ipsos.
Facebook er størst, og er derfor et naturlig førstevalg for mange. Facebook eier også Instagram, og kombinasjonen av de to er hovedfokus for de fleste.
Snapchat er prosentvis mye større i Norge enn internasjonalt, men kan være viktig for de som har yngre brukere.
YouTube er i virkeligheten mye større enn det virker i grafen, ettersom det er den eneste av disse kanalene som kan brukes uten at man har en registrert profil. (Statistikken viser registrerte profiler.)
Twitter er en god PR- og påvirkningskanal, Linkedin er nyttig for de som jobber business-to-business, og Pinterest kan drive netthandel i flere bransjer.
Det er lov å velge bort kanaler man ikke har hovedfokus på, for å få mer fokus på de som faktisk skaper verdi.
2. Vit hva du vil kanalene skal gjøre for deg
Sosiale medier kan bidra til mange forretningsmålsettinger. Her er noen av disse:
Husk også at sosiale medier er ganske forskjellige i sin natur, og skaper forskjellig ramme rundt kommunikasjonen og markedsføringen din. Her er noen tanker rundt relevant setting:
3. Velg riktig innhold og riktige formater
La målsettingen diktere både format og innhold!
På Facebook vil for eksempel videoposter gi mest rekkevidde og mest engasjement, mens lenkeposter være bedre egnet til å få klikk (selv om de altså får mindre engasjement og dårligere rekkevidde).
4. Lag din egen bestepraksis
Følg med på tallene dine, så oppdager du veldig fort hva folk liker og ikke liker. Analyseverktøyene i sosiale medier forteller deg hvilke saker som får best rekkevidde, mest engasjement og flest klikk. Med utgangspunkt i slik innsikt, kan vi velge å gjøre mer av det som virker og mindre av det som ikke virker. Dermed bygger vi også opp vår egen bestepraksis.
5. Følg med på de rette KPI’ene
KPI’er (Key Performance Indicators, eller sentrale måltall på norsk) er viktige når vi skal profesjonalisere og løfte nivået. Men det er også viktig at vi måler på de rette tallene. For eksempel, hvis hensikten med en post er å skulle generere klikk, må man vurdere den etter antallet klikk og ikke etter engasjementsrate.
De sentrale måltallene for sosiale medier er disse:
Den siste, konverteringsraten, betyr her hvor mange prosent av de som kommer inn til vårt nettsted fra sosiale medier som ender opp med å kjøpe noe av oss (for eksempel). Dette måler vi typisk i Google Analytics:
En oversikt som dette er også godt egnet til å styre ressursbruk på tvers av kanaler.