Digital kompetanse for journalister og mediefolk
Den digitale delen av medie- og kommunikasjonsfaget har hatt en rivende utvikling de siste årene. Fra å være nærmest en ettertanke ved et bredere kommunikasjonsarbeid, har digitalfeltet vokst fram til å bli kanskje den viktigste kanalen for både redaksjonell journalistikk og informasjonsformidling. Også innen PR og omdømmearbeid spiller digitale virkemidler en sentral rolle.
Noen av de digitale virkemidlene for journalistikk og informasjonsarbeid som man trenger kompetanse i er:
- Skriving for digitale kanaler
- Søkemotoroptimalisering (hvordan få gratis synlighet for innhold på Google)
- Content marketing
- Webpublisering med gratisløsningen WordPress
- Redaksjonelt og sponset arbeid med en Facebook-side
- Kommunikasjon i sosiale medier
- Content management/innholdsforvaltning
- Nyhetsbrev
- Digital strategi
- Digital videoproduksjon
- Trafikkanalyse og kundeinnsikt med Google Analytics
- Universell utforming av websider
- Kravspesifisering og innkjøp av ny webløsning
- … og mye mer.
Den samlede digitale kompetansen som trengs, finnes også i Nettredaktørskolen, som er et kurstilbud til deg som skal ha ansvar for en webside på vegne av bedrift, etat eller redaksjonell kanal. I dette 5-dagers kurset lærer du om webtekst, søkemotoroptimalisering, bildebruk, brukertesting, webutvikling og mer.
Dette kurset er et bredt kurs, der du lærer det viktigste om alle de viktigste emnene innen digital kommunikasjon. Ønsker man å spesialisere seg, for eksempel på Facebook, Google, webanalyse eller lignende, har vi også spesialkurs for dette.
Hvis du vil ha bistand til å finne ut hvilke kurs som er riktige for deg, eller hvilke felt du bør styrke deg i, tar vi gjerne en prat. Send i så fall en epost til jakob@knowhouse.no eller ring oss på 454 75 000.