I dagens Facebook Live-sending er hovedsaken at Facebook planlegger å fase ut nyhetsfeeden, i hvert fall i sin eksisterende form.
Dette var noe Mari Smith snakket om på første plenumsdag av verdens største SoMe-konferanse, Social Media Marketing World. Det er også et emne som Nina har blogget om i dette innlegget: Forbered deg på Facebook uten nyhetsfeed.
(Artikkelen fortsetter under videoen.)
Mari Smith kommenterte på uttalelsen på Twitter i natt:
Hi Nina — Facebook will evolve the News Feed… it won't go away completely… we'll start to notice tweaks in the coming months. A year from now, Facebook could be quite unrecognizable, though. But they'll likely have a 'version' of News Feed with more emphasis on groups.
— Mari Smith (@MariSmith) March 22, 2019
Mari Smith´s fire sentrale råd til hvordan man kan bruke Facebook uten nyhetsfeed er:
- Fokuser mer på Stories
- Bruk videoer for Facebook Watch
- Bruk muligheten du har for å delta i grupper, og som firmaside
- Bruk direktemeldingstjenesten i Messenger
Fra Webgruppens side kan vi også legge til: Se på alternativer til Facebook som annonsekanal. Vi har tidligere laget en Facebook Live-video med alternativer til Facebook.
Utover dette med endringer i nyhetsfeeden til Facebook oppsummerer både Webgruppens LinkedIN-kursleder Hadda Jóhannsdóttir og Social Media Examiner-gründer Mike Stelzner de viktigste hovedpunktene fra konferansen slik:
- Fokuser på Instagram Stories. Kanalen har over en halv milliard (!) daglige brukere.
- Bruk livesendinger i så stor utstrekning som du kan.
- Tenk YouTube! Folk ser lenger videoer på YouTube, og det er verdens nest største søkemotor.
Disse tre rådene slutter vi oss selvfølgelig helhjertet til!