Suksessformelen for å lykkes på nett

Suksessformelen for å lykkes på nett forekommer i nesten alle Nina Furus fagbøker om nett, og er slik:

Denne formelen uttrykker at det er to ting man må kunne for å lykkes på nett: Man må kunne skape en tilfredsstillende X og en tilfredsstillende CR. Lærer man seg dessuten å få én eller helst begge disse to variablene til å vokse, så øker suksessen over tid.

X = Trafikk

X’en i formelen står for trafikk. Altså brukere. Du må få brukere til å komme inn til nettstedet ditt, eller du må få budskapet ditt ut til folk – gjennom Google, epost og sosiale medier. Disse to tingene; å få trafikk inn og å få et budskap ut, er egentlig to sider av samme sak.

For eksempel: Når vi i KnowHouse skal selge et kurs, så lager vi en side på vårt nettsted som presenterer kurset og der folk kan melde seg på kurset. Når dette er gjort, sørger vi for å dele denne lenken i sosiale medier og å sende ut epost med lenke til kurset. Vi har også annonser på Google med lenker til kursene våre.

Når folk så klikker på annonsen, på posten på Facebook, eller på lenken i eposten, så kommer de inn på websiden der kurset presenteres. Budskapet ut gjør at man får brukere inn.

Men det å få brukere inn til siden er ikke nok. Du må også passe på at de faktisk kjøper, hvilket er suksessformelens faktor nummer to:

CR = Conversion Rate / Konverteringsrate

Konverteringsraten er prosentandelen av brukerne som faktisk ender opp med å gjøre det du ønsker at de skal gjøre. I vårt tilfelle betyr det prosentandelen av de som kommer inn til sidene våre som faktisk ender opp med å melde seg på et kurs.

En vanlig konverteringsrate for en nettbutikk er mellom 1 og 3 prosent. På våre sider har vi jobbet systematisk med å øke konverteringsraten gjennom flere år, og er glade for at vi har en konverteringsrate som ligger over 10 % i snitt.

Du kan måle din konverteringsrate i gratisverktøyet Google Analytics ved å sette opp definerte mål for websiden din. For oss er slike mål at folk fyller ut kursbestillinger. På andre nettsider kan slike mål være andre ting, for eksempel:

  • At noen fyller ut et kontaktskjema
  • At noen melder seg på nyhetsbrev
  • At noen leser en bestemt informasjon
  • At noen ser en bestemt video
  • At noen laster ned en brosjyre
  • … og mye annet.

Som du ser, er imidlertid ikke “at noen ringer til bedriften for å avtale et møte” eller “at noen kommer inn i butikken for å kjøpe” med på listen over. Det skyldes simpelthen at slike handlinger ikke lar seg måle på selve landingssiden/nettsiden din. Derfor spør også noen om hvordan de fant firmaet når de ringer, for å lage en statistikk over hvor mange som egentlig kom via websiden på den måten.

Når man har definert mål på websiden, regner Google Analytics selv ut prosenten av besøkene der et mål blir nådd. Dette er altså konverteringsraten.

Det å jobbe systematisk for å få konverteringsraten på et nettsted til å øke, heter å drive med CRO – Conversion Rate Optimization, eller konverteringsoptimalisering på norsk.

Begge sider må være >0

Som du ser, er suksessformelen et gangestykke. Og som du sikkert lærte på skolen, fungerer gangestykker slik at dersom én av faktorene er null blir summen null. Null ganger ti er null. Og det fungerer på samme måte med vår suksessformel.

For å si det i klartekst: Det hjelper ikke om du har verdens beste nettsted dersom ingen vet om og besøker siden. Det hjelper heller ikke å ha enormt mange besøkende dersom ingen av dem faktisk kjøper (eller på annen måte gjør det du ønsker de skal gjøre). Du må ha BÅDE trafikk og konvertering.

Og siden formelen er et gangestykke, vil du også øke effekten samlet sett når du øker én av variablene. Klarer du å øke begge, forbedrer du resultatene eksponensielt.

Markedsføring øker X

Å jobbe for å øke X er å jobbe med digital markedsføring. Og det er først og fremst 3 kilder til trafikk på nett. De tre er:

  • Søk
  • Sosiale medier
  • Dialog

Søk betyr i hovedsak Google. Det å komme godt opp på Google når noen søker etter det du driver med, er ekstremt verdidrivende! Dette kan du oppnå på to måter; ved å kjøpe annonser (Google Ads) eller ved å jobbe med såkalt SEO – Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering på norsk. SEO handler om å jobbe med forbedring av nettstedet ditt, innholdet ditt og lenkene dine slik at Google naturlig gir deg bedre plasseringer uten at du må betale for det.

Sosiale medier betyr i hovedsak Facebook. (Instagram er også viktig, men på grunn av at du ikke kan lenke fra en Instagram-post, er Facebook en vesentlig viktigere trafikk-kanal.) På Facebook handler det om å ha en firmaside, poste på denne jevnlig, og bruke betalt fremming og annonsering for å nå ut til de du ønsker å treffe (uavhengig av om de følger siden din eller ikke) på Facebook og Instagram.

Dialog betyr for de fleste epost. Det kan også bety SMS, særlig for de som driver fysiske butikker. Etter hvert vil også sosiale dialogkanaler som Facebook Messenger, WhatsApp og andre kunne ta noe av denne jobben, men per i dag er det først og fremst epost og SMS vi snakker om. Dialogkanalen er ekstremt salgsutløsende, og når vi ser på konverteringsrate fordelt på kanal er det gjerne epost som gir den største salgsprosenten.

CRO øker CR

Å jobbe systematisk for å øke konveteringsraten heter altså å jobbe med CRO (Conversion Rate Optimization). Dette kalles også konverteringsoptimalisering eller landingssideoptimalisering på norsk.

Den viktigste CRO-teknikken er å teste enkeltelementer på sidene og hele veien gjøre mer av det som virker bra og å slutte med de tingene som ikke virker.

Noen ting man tester er for eksempel:

  • Hvor mange bilder bør man ha på landingssiden?
  • Hva skal det stå av tekst der?
  • Hvor store bør hver av bildene være?
  • Skal man bruke videopresentasjoner?
  • Hva slags kjøpsknapp skal man ha?
  • Hvilken farge skal det være på knappen?
  • Hva skal det stå på den?
  • Hvordan skal utsjekkingsprosessen være?
  • Hvor mange felter skal man ha i skjemaene?
  • Og så videre, nesten i det uendelige.

Det finnes selvfølgelig en viss bestepraksis på at noen ting virker bedre enn andre, men det finnes også en haug med unntak. Så det sikreste er å teste, selv om det er nitidig arbeid.

Suksess krever både trafikk og konvertering

Nøkkelen til suksess på nett er altså å jobbe for å stadig få mere trafikk inn til sidene, og stadig jobbe for å forbedre konverteringsraten.

Dette er en omfattende jobb, men det er det som gir uttelling!

Har du lyst til å få beskjed fra oss når vi setter opp kurs i markedsføring, CRO o.l.?

Ja takk, jeg vil vite om alle kurs enkeltvis, etter hvert som de kommer

Ja takk, men jeg vil bare ha en oversiktsmail én gang i måneden

 

 

 

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316