Google Analytics grunnleggende kurs

Lær å bruke gratisverktøyet Google Analytics til å skape målbare forbedringer på ditt nettsted.

  • Webanalyse gir svar på konkrete spørsmål om sidene dine, blant annet disse:
  • Hvor gode er sidene egentlig?
  • Hvor fornøyde er brukerne?
  • Hvilke sider fungerer best?
  • Hvor kommer brukerne fra?
  • Hva har brukerne søkt etter på søkemotorer før de kommer til deg?
  • Hvor gir brukerne opp?
  • Hvor godt fungerer kjøpstransaksjoner og overtalelsestrakter?

I dette kurset får du en gjennomgang av verktøyet Google Analytics i praktisk bruk.

Universal Analytics vil slutte å samle inn data 1. juli 2023. For å bruke Google Analytics etter det, må du legge om til den nye versjonen Google Analytics 4. Dette kurset dekker Universal Analytics (som de fleste har i dag) men gir deg også en veiledning på omlegging til GA4. Hvordan vet du hvilken versjon av Google Analytics du har?

NB! Dersom du allerede har lagt om til Google Analytics 4 anbefaler vi at du heller tar Kurs i Google Analytics 4.

Kurset dekker blant annet:

Universal Analytics vs Google Analytics 4

  • Hva er likhetene og forskjellene mellom de to versjonene?
  • Hvordan du kan lage et GA4-område, og hvorfor du bør legge om så tidlig som mulig
  • (Resten av kurset tar utgangspunkt i Universal Analytics, som er der dine nåværende kundedata befinner seg)

Introduksjon til Google Analytics

  • Oppsett av kontoer, områder og filtrerte utvalg
  • Hva er de viktigste tallene å følge med på over tid?
  • Hvordan sette opp automatisk rapportering til andre og deg selv?

Målgruppestatistikk

  • Hvem er det egentlig som besøker ditt nettsted?
  • Hvilke enheter bruker de?
  • Hvor stor andel av brukerne benytter mobil på dine sider?

Trafikktall

  • Hvilke markedsføringstiltak fungerer til å gi deg trafikk?
  • Hvordan ser du hvilke kilder som gir de riktige brukerne?
  • Får du uttelling for investeringer i annonsering, sosiale medier etc.?

Innholdsstatistikk

  • Slik finner du det mest populære innholdet ditt
  • Dette forteller innholdstallene om hvor gode de enkelte artiklene er
  • Hvordan bruke innholdsstatistikk til målrettet forbedring?

Mål og konverteringer

  • Hvordan setter du opp mål på ditt nettsted?
  • Hva er en god konverteringsrate, og hvordan måles den?
  • Hvordan kan du se hvor mye inntekter nettstedet genererer?

Kurset er praktisk, og vi anbefaler at kursdeltagere har tilgang til egen Google Analytics-konto, slik at de får innsikt i egne brukerdata, markedsføring mm ila kurset. Har du ikke slik tilgang, kan vi gi deg tilgang til en testkonto her.

Webinar

Kurset avholdes som webinar via Zoom.
Les om Gjennomføring av webinarer

Etter kurset skal du kunne bruke webanalyse til å forstå din målgruppe bedre og for å fatte bedre beslutninger.

Sagt om dette kurset av tidligere deltakere:

“Nina Furu er en strålende formidler! På dette kurset gir hun en grunnleggende innsikt i Google Anaytics på en forståelig måte for ikke-nerder. Veldig nyttig :=)”

Kursleder

Nina Furu

Nina er en veteran innen digital markedsføring i Norge. Hun har fulgt utviklingen innen web og sosiale medier på nært hold siden 1995; som nettredaktør, fagekspert, kursleder og digital rådgiver for en rekke av landets største bedrifter og etater. Hun har også skrevet flere av de fagbøkene om digital markedsføring som brukes på norske høyskoler. Den nyeste er Digital Markedsføring og Kommunikasjon. Til daglig er hun CEO og fagansvarlig i KnowHouse, og holder kurs og foredrag.

Ekstra ressurser som følger med dette kurset:

  • Tilgang til videoopptak av kurset i 1 mnd.
  • Presentasjonen fra kurset
  • Trinn-for-trinn veileder for omlegging til Google Analytics 4
  • Nina Furu’s Google Data Studio-dashbord

Kursdatoer

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316