Kurs i Looker Studio

Looker Studio (tidl. Google Data Studio) er en fantastisk plattform for å synliggjøre data på en forståelig måte. Her lærer du hvordan.

Looker Studio, tidligere Google Data Studio, er en plattform for såkalt business intelligence (BI) der man kan sammenstille data fra flere kilder. I tillegg er Looker Studio veldig effektivt til å lage visualiseringer av data, for eksempel fra Google Analytics, på en måte som er enkelt forståelig også for folk som ikke er statistikk-eksperter. 

Kurset dekker blant annet:

Slik fungerer Looker Studio

  • Hva er Business Intelligence?
  • Hva kan man oppnå med integrert innsikt?
  • Datasikkerhet og personvern

Påkobling av datastrømmer

  • Hvordan kan du hente inn data fra andre kilder?
  • Disse datastrømmene kan hentes
  • Slik setter du opp automatiserte overføringer av oppdaterte data

Rapportmaler og visualiseringer

  • Slik fungerer Report Canvas
  • Dimensjoner, metrier og visualiseringer
  • Hvordan konfigurere forskjellige typer oppsett og grafer

Forståelse og formidling

  • Hvilke tall gir best innsikt, og for hvem?
  • Hva gjør en rapport lett å lese?
  • Bestepraksis for rapportering

Feilsøking og drift

  • Hvordan finne og fikse vanlige feil
  • Disse fallgruvene bør du unngå
  • Løpende arbeid med Looker Studio

Kurset er praktisk orientert, så vi anbefaler at kursdeltagere har tilgang til sin egen Google Analytics 4-konto. Det er også en fordel med tilgang til din bedrifts Google Tag Manager og andre relevante datastrømmer.

Webinar

Kurset avholdes som webinar via Zoom.
Les om Gjennomføring av webinarer

Hvem passer kurset for?
Alle som ønsker å bruke Looker studio til sammenstilling og visualiseringer av data.

 

Forkunnskaper
Du bør ha noe erfaring med bruk av Google Analytics 4, og tilgang til egen Analytics-konto. Det er også en fordel med tilgang til din bedrifts Google Tag Manager og andre relevante datastrømmer.

 

Læringsmål
Etter kurset skal du kunne sette opp Looker Studio dashboards og kunne bruke disse til effektiv intern og ekstern rapportering.

Kursleder

Marius Opheim Thomassen

Marius er Google Analytics-spesialist med fartstid fra bedrifter som Google og Norsk Tipping. Han har vært leder for analyse i RED Performance, og arbeider til daglig som høyskolelektor i digital marketing ved Høyskolen Kristiania.

Ekstra ressurser som følger med dette kurset:

  • Tilgang til videoopptak av kurset i 1 mnd.
  • Presentasjonen fra kurset
  • Tilgang til kursleders dashbord for Looker Studio

Kursdatoer

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316