Tjenestedesign er et stikkord for å utvikle websider og andre digitale tjenester med utgangspunkt i brukers behov. En vanlig brukt metode for å utvikle digitale tjenester er Google Design Sprint. Dette holdt Nina en livesending om, sammen med kursleder Espen Grimnes, som til daglig jobber bl.a. med slike prosesser i Lånekassen:
https://www.facebook.com/webgruppen/videos/2114191002166102/?__xts__[0]=68.ARDfKu0dCtFAebASSjPFewHBGzlBL1ZrKU4zeO6xthfoVWuLzefvTjqA6cPBcDPXPG47pQB8sozuth23T2ZwEvOCl3O5ubpIME3ESoT0OSddAc8ahgLi4gPGnWmr-iEyAYBl1G4QDVCxPmN1T6-hAMY1RN3H6BHaUqz-OUte0TRDVhbP9MWSdA&__tn__=-R
Kort oppsummert er Google Design Sprint følgende:
- 5-dagers prosess for å utvikle en digital tjeneste
- Et team sitter sammen i 5 dager
- Deltagerne tas ut av vanlig jobb
- Trenger ”a big challenge”
- En beslutningstager må oppnevnes, og må ta de sentrale beslutningene
Den store utfordringen
Sprinten tar utgangspunkt i en stor utfordring, for eksempel:
- Hvordan lage en effektiv måte for at folk kan få meldt inn feil i veidekket og vi kan få rettet det?
- Hvordan gjøre det enklest mulig å forstå verdiforslaget vårt?
- Hvordan skape en drømmemetode for å booke og bestille flyreiser?
- Hva kan vi gjøre for at kundene skal like nettstedet vårt bedre?
Man bruker så uken til å gå gjennom et fast løp, som også er beskrevet i den offisielle nettsiden til Google Design Sprint.
Kort oppsummert forløper dagene slik:
Mandag: Forstå problemet
- Ikke gå rett på å skisse løsninger
- Lag et kart over problemområdet
- Start med slutten (om 6 måneder når alt er ferdig – hvordan er brukeropplevelsen da?)
- Beskriv optimistisk – best case
- Beskriv pessimistisk – worst case
- Etter lunsj: Spør ekspertene. Få dem til å forbedre kartet
- ”HMW” – How may we …?
- Beslutningstager: Velg et konkret mål basert på kartet – en konkret kunde; en konkret løsning
Tirsdag: Skissedag
- Nå skisser vi løsningen
- Kom opp med forskjellige ideer
- ”Lightning demos” – gå gjennom presentasjon av andres eksisterende løsninger
- Ikke tenk på tegnekvalitet
- Få noe ned på papiret slik at det kan diskuteres
Onsdag: Beslutninger
- Beslutningstager er sentral denne dagen
- Velg de sentrale skissene å gå videre med
- Fatt ”The sticky decisions” – de som legger føringer videre og som alt annet arbeid baserer på
- Beslutningstager bestemmer
Torsdag: Prototyper
- Trekk alle trådene sammen i en prototype
- Denne trenger ikke å være mer enn en fasade, men den må være mulig å teste på
- Lag eventuelt storyboards
- Torsdag ettermiddag skal en realistisk prototype være på plass
Fredag: Testing mot kunder
- Prototypen testes mot 5 kunder
- Man tilpasser og itererer
- Fredag ettermiddag er prototypen ferdig og kan settes i produksjon