Hva skjer med Google Analytics?

EDIT 31.07: Datatilsynet har fattet vedtak i Schrems-saken, og konklusjonen er at Google Analytics IKKE er forbudt å bruke i Norge. Mer info i Datatilsynets kunngjøring.

———————- Opprinnelig artikkel fra 27.06.:———————–

Her er det bare å finne fram popcornet! For hva skjer egentlig med Google Analytics nå? Fortsetter vi å beholde tilgang til gamle data? Kan vi egentlig bruke Google Analytics videre? Har Datatilsynet fattet noen beslutning? – Før vi tar ferie tenkte jeg at jeg skulle prøve å rydde litt opp:

Hva skjer med Google Analytics 4?

Etter 1. juli er det jo bare Google Analytics 4-området som samler inn data. Det betyr altså at du må gå inn på den og tolke tallene der for å få innsikt heretter. Rapportene er i hovedsak helt ulike, så erfaring med Universal Analytics hjelper deg fint lite. Hvis du vil ha en grunnleggende gjennomgang av hvordan Google Analytics 4 fungerer, anbefaler vi dette innførings-kurset. Eller dette fordypnings-kurset hvis du er mer dreven.

De siste ukene har Google tilbudt automatisk overføring av mål og annen konfigurering fra Universal Analytics. De har også lagt inn en meget tydelig nedtelling, slik at ingen skal gå glipp av tidsfristen:

Akkurat nå tilbys vi alle en automatisk overføring av mål fra Universal Analytics til Google Analytics 4. Så er denne automatiske overføringen til å stole på? – Jeg har ikke forsøkt selv, siden alle jeg kjenner som er Analytics-eksperter advarer mot den. Det har også vært en del advarsler ute i fagmediene mot å bestille automatisk overføring når man alt har satt opp konverteringer i GA4 manuelt, fordi konverteringene kan bli overskrevet. Min generelle anbefaling vil derfor være å ikke kjøre noen automatisk overføring. Men det krever selvfølgelig at du selv konfigurerer hendelser og setter konverteringer i Gooogle Analytics 4. (Det får bli tema for et annet blogginnlegg.) Har du ikke allerede satt opp nye hendelser manuelt, kan du jo prøve og se hvor langt du kommer med den automatiske overføringen.

Hva skjer med gamle Google Analytics data?

Kommer du til å beholde de dataene du allerede har i Universal Analytics? – I hvert fall ikke lenger enn til 1. juli 2024, sier Google. Hvis du vil beholde noe etter dette, må du eksportere dem manuelt. Og det kan man jo enkelt gjøre også.

Ett sett med data som jeg allerede har sikret meg i lokal lagring på egen Mac er de sideinterne søkedataene våre (Atferd / Nettstedssøk / Søketermer). Dette er ordene brukere har skrevet inn i søkeboksen på knowhouse.no og det er en veldig tydelig indikasjon på hva folk er mest opptatt av å finne, hva de ikke umiddelbart ser i menyen, og hva de ønsker av kurs som vi ikke allerede har.

I tillegg tar jeg ut siste år i Brukeranskaffelse / All trafikk / Kanaler; og i Atferd / Nettstedsinnhold / Alle sider. Vi bruker ikke mye kampanjer, så her laster jeg ikke ned noe. (Google Ads har jeg uansett i Google Ads-grensesnittet, E-post i nyhetsbrev-verktøyet og Facebook Ads i Facebook Ads Manager.) Men de som bruker mye kampanjer og kampanjesporing vil nok laste ned et par år med data her også.

Jo, og så tok jeg ut siste år i byer (Målgruppe / Geografi / Sted / Norge / By). Det er alltid fascinerende hvordan konverteringsrate, besøksvarighet osv. varierer fra sted til sted. Jeg syns sånt er gøy.

Men hva du velger å hente ut er jo helt opp til deg. Du har tilgang til gamle data i et år til, så du kan alltids gjøre det senere. Men har du først dataene i et regneark, kan du lage pivot-tabeller og gjøre mye gøy med dem videre også, så hvorfor vente? Plutselig er fristen utløpt, og så hadde du glemt det!

Uansett, hvis du ikke har eksportert data fra UA før, kommer oppskriften her:

Slik eksporterer du gamle data fra Universal Analytics:

  1. Gå inn på din Google Analytics og velg det gamle området fra listeboksen rett til høyre for Google Analytics-logoen øverst i venstre hjørne.
  2. Gå til den rapporten du ønsker å eksportere data fra.
  3. Still inn ønsket tidsspenn i datoboksene øverst til høyre.
  4. Scroll til nederst på siden, og utvid antallet rader i tabellen slik at du får med alle oppføringer. (Du kan sette den til inntil 5000 rader.)
  5. Gå til toppen av siden igjen. Rett over dato-boksen har du en “Eksportér”-knapp.
  6. Klikk på den og velg ønsket filformat (Excel er veldig greit, syns jeg, men kommaseparert og Google Sheets er også tilgjengelig. Pdf er ikke ideelt for viderebehandling av dataene.)
  7. Last ned.

Er Google Analytics forbudt å bruke?

Det korte svaret er nei, ikke hvis du setter den opp riktig. Men det skal ganske mye til å gjøre nettopp det. Dette har jeg laget en livesending om, sammen med bransjeguru Hans-Petter Blindheim. Du kan se den her.

Datatilsynet bruker (med overlegg?) veldig lang tid på å fatte noen formell norsk beslutning om Google Analytics i GDPR-sammenheng. De varslet allerede 1. mars at de ville komme med et vedtak, i denne artikkelen, men så langt har det altså ikke skjedd noe. Skal jeg gjette her, vil jeg tro at de vet hvilket kaos et slikt forbud vil medføre, så de trår vannet og håper på en eller annen endring i rammevilkårene. Sannsynligvis vil nemlig konsekvensen bli at bedriftene simpelthen gir blaffen i hele forbudet, og så blir disse reglene like lite effektive som andre personvernreguleringer var før GDPR kom.

De som imidlertid ikke kommer til å gi blaffen er offentlig sektor, som jo ikke kan være bekjent av å bryte regelverket. De blir nødt til å vurdere alternativer, selv om selve webbens natur – at det overføres IP-adresse når en nettleser henter en webside – i seg selv er et brudd på GDPR. Denne problemstillingen er også den samme uansett hvilket verktøy som velges, fordi det simpelthen er slik web-teknologi fungerer. Den eneste muligheten her er å innføre en løsning med dobbel proxy, slik Hans-Petter har skissert i denne artikkelen, men dette er ikke noe som hvem som helst kan gjøre.

Andre aspekter av hele problemstillingen er jo hvor serverne er lokalisert (i Europa for Google sin del, men det hjelper ikke alene), og at amerikanske myndigheter teoretisk sett har innsikt i dine kundedata dersom de krever innsyn på Google sine servere. Dette har de nemlig lov til med alle amerikansk-eide selskaper, uansett hvor serverne befinner seg.

Dette er jo brudd på GDPR, med mindre amerikanske myndigheter gjør unntak for enkelte bedrifter og europeiske kunder. Dette var kjernen til den tidligere Privacy Shield-avtalen, som personvern-aktivisten Max Shrems fikk kjent ugyldig i 2021. Det foreligger en prinsipp-godkjennelse av en ny EU-US Data Privacy Framework-avtale, men den er ennå ikke ratifisert. Og Max Schrems har allerede gjort klart at han akter å dra i gang en innklagingsrunde nummer tre.

Så altså, her er det bare å finne fram popcornet.

Men i mellomtiden har i hvert fall vi tenkt å ta en liten pause. Det er ingen som vil på kurs i juli uansett, så vi stenger hele måneden slik vi pleier. Men du når oss selvfølgelig alltid på nett. Vi er jo ikke helt forsvunnet selv om vi ikke sitter på kontoret.

God sommer!

 

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316