Hvordan beregne ROI på annonser og andre investeringer

ROI – Return on Investment er en sentral kalkyle for alle som driver business. Her får du den korte forklaringen på beregning av den.

En ROI beregning gir deg svaret på hvor mye du har tjent på en gitt investering, enten det gjelder

  • En annonsekampanje
  • En enkeltannonse
  • Bruk av en bestemt markedsføringskanal
  • Investering i et gitt stykke maskineri eller utstyr
  • Investering i bestemte produkter for videresalg
  • Investering i for eksempel inbound marketing eller innholdsmarkedsføring
  • Investering i en enkelt ansettelse
  • Og en mengde andre ting.

For å ta det viktigste først: Her er selve formelen for utregning av ROI:

Med andre ord: Hvis jeg har brukt 10000 kroner på Google Ads på en måned, og jeg har solgt kurs for 100000 kroner som et resultat av disse annonsene, så må jeg først finne netto inntjening (100000 – 10000 som jeg jo har brukt = 90000) og så må jeg dele 90000 på 10000, hvilket er 9. Når jeg da ganger 9 med 100, så får jeg en ROI på 900%

Jeg kan da si at min investering på 10000 kroner har gitt 900% avkastning.

Å beregne ROI krever altså at man både kjenner kostnaden på investeringen og at man klarer å beregne hvor mye man har tjent på akkurat denne investeringen spesifikt, med en relativt høy grad av nøyaktighet. Noen ganger er dette enkelt, andre ganger er det mer komplisert.

For markedsføringskostnader kan det for eksempel involvere å både beregne lønnskostnader, outsourcingkostnader (hvis andre har laget materiell, gjort annonseplassering e.l.) og hvor mye man har betalt for selve annonseringen.
 

ROI-beregning krever også at man klarer å isolere inntjeningen til påvirkningen av den enkelte kampanjen alene, noe som ikke alltid er like enkelt. Det hjelper om man er flink til å drive kampanjesporing med UTM-haler i Google Analytics. Her er en god forklaring på hvordan dette gjøres fra Thomas Moens selskap Moenco.

Når det er sagt, så er ROI også en helt sentral måte å måle lønnsomhet av investeringer, og det gjør at man kan sammenligne verdien av annonsering i forskjellige kanaler, lønnsomheten av å ansette vs å outsource og mye annet

Man kommer egentlig ikke unna ROI-beregning i kommersiell drift av selskaper uansett.

 Med denne lille artikkelen håper vi at du føler deg litt mer klar til å starte på utregningene. Vi ønsker deg riktig lykke til med lønnsomheten!
 
Og hvis du vil lære enda mer om hvordan du kan øke lønnsomheten ved bruk av en rekke kanaler, så har vi en rekke kurs som kan hjelpe deg. Se oversikten over alle kurs her.
 
 
Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316