Hvordan øke søkemotorrangering

GRAFIKK MED SEO RELATERTE NØKKELORDDet er mye jobb å holde en nettside oppdatert til en hver tid, og det er godt mulig du bør oppdatere sidens SEO.

En smart SEO (og OCDC) strategi vil hjelpe deg til å øke søkemotorrangering, og slik finner dine perfekte kunder deg.

Her er tips du bør iverksette med en gang for å øke din synlighet i søkemotorer og få flere kunder:

 Undersøk dine nøkkelord

Det viktigste er å utarbeide de søkeordene som kundene bruker for å finne deg.

Du kjenner dine tjenester/produkter godt, men det gjør ikke nødvendigvis dine potensielle kunder. Bruk de ordene folk søker på.

Avhengig av hvor mye konkurranse du har kan det være vanskelig å rangere høyt på dine viktigste nøkkelord. Men det er normalt sett enklere å rangere bedre på mer spesifikke setninger, eller ”long tails”. Så tenk på det når du planlegger nøkkelord/setninger, og hvordan de forholder seg til hverandre.

Heldigvis blir Google stadig smartere i å forstå hvordan ord/uttrykk hører sammen/forholder seg til hverandre. Derfor forstår Google at visse ord i en sammenheng vil være relevant for søkeren selv om et av ordene for eksempel er et synonym.

Din hovedfokus er å forstå språket dine potensiell kunder har tendens til å bruke når de ser etter en bedrift som din.

Dersom du vil sjekke hvilke søkeord som er riktige for deg kan du blant annet bruke Google Trends.  Her kan du få en oversikt over hvilke ord folk søker på.

Tips:  Lag en oversikt i Word eller Excel og før inn aktuelle ord som du senere kan vurdere effektiviteten av. Effektivt og oversiktlig.

 Optimer din webside og innhold

Noe av det mest verdifulle du kan gjøre for bedriften er å skape høykvalitetsinnhold. Innhold er i dag kritisk både for besøkende og søkemotorene. Du kan heller ikke bare produsere en tekst med hyppig gjentagelse av nøkkelord, det er ikke lenger effektivt for SEO, og er ikke bra for leseren heller. Du må skape innhold med verdi. Google ønsker at deres brukere skal finne det de leter etter, og dersom ditt innhold ikke er relevant vil det ikke nå opp i rangeringen.

Du bør også tilpasse metatittelen din, de fleste plattformer bruker denne når innholdet ditt deles i sosiale medier, så den må være tiltrekkende og relevant for leserne.

Du kan i tillegg oppdatere metabeskrivelsen. Dette er vanligvis, men ikke alltid, det Google publiserer på SERPen (search engine results page), så lag den brukervennlig og fristende.

Der det er naturlig bør du inkludere by eller fylke i innholdet ditt, det lar både besøkende og søkemotorene vite hvor du er.

Du bør også få mest mulig ut av Kontaktsiden din. Dette er som regel den mest besøkte siden, etter hovedsiden. I mange tilfeller bør kontaktinformasjonen være lett tilgjengelig på hovedsiden din, men dette er en vurdering hver enkelt bedrift må ta.

Husk å inkludere:

Bruker du en fysisk adresse istedenfor en postboks kan Google oppføre din faktiske beliggenhet i sine diverse forretningsverktøy.

Lag gjerne en side med anbefalinger, kundesitater/opplevelser, eller en ´spørsmål og svar´side.

Informasjon om de ansatte er også nyttig, både for kunder og søkemotorer. Dette gir i tillegg et mer personlig preg på bedriften, noe som er positivt for besøkende.

Jo mer innhold du kan tilføre jo bedre – dersom det er verdifulle råd, informasjon eller underholdning for nettbrukere. Det er ikke positivt med innhold for innholdets skyld, og det bør være oversiktlig.

 Få en lokal bedrift inn i Google Local

Google har utviklet muligheten for lokale bedrifter til å kontrollere hvilken informasjon som vises i et Google søk og på kartfunksjonen slik at potensielle kunder lettere finner deg, lokalt. Dette gjør at du kan forsikre deg om at kunder har riktig informasjon om din bedrift i form av for eksempel åpningstider, adresse og kontaktinformasjon.

Lokale Google + sider lar deg kommuniserer med kundene dine og gir deg bedre eksponering. Er dette relevant for deg kan du lese mer om lokal SEO her.

 Vær konsekvent

Er du ikke konsekvent kan det straffe seg i søkemotorene. Bruk samme detaljer på alle sosiale medieprofiler, oppføringer og anbefalingstjenester.

 Be om ekte anbefalinger

Man bør aldri lage, eller betale for, falske anmeldelser av bedriften. Å benytte falske anbefalinger kan skape problemer både i forbindelse med søkemotorene og kundene dine dersom det blir kjent.

Be istedenfor kundene dine om ekte anmeldelser der de/dere måtte ønske. Gjør det enkelt for kundene å anmelde bedriften, og ta deg tid til å følge opp/svare på eventuelle negative kommentarer, men gjerne også de positive.

 Optimaliser dine sosiale profiler

Enhver sosial mediaprofil bør inneholde deres fysiske adresse, bedrifts-/organisasjons- eller butikknavn og en lenke til websiden. Igjen, husk å være konsekvent på samtlige plattformer.

Selv om du/dere allerede har en god profil på Facebook kan dere allikevel øke eksponeringen. Se til at Facebooksiden er oppført som en lokal bedrift (dersom relevant) slik at folk kan sjekke inn på deres adresse. Oppfordres folk til å sjekke inn, og gjør det, kan det øke sjansen for å vises i toppen av Facebooksøk.

 Skap engasjement

Google har et verktøy for nettredaktører som kan brukes til å se hvem som lenker til deg, sjekk det ut her. Dette kan gi deg inspirasjon og innsikt i nye arenaer bedriften kan eksponeres.

Husk at ved å ha høykvalitetsinnhold kan bedriften gjøre seg fortjent til å få lenker på respekterte sider.

Andre måter å få folk til å snakke om din bedrift på kan være å bidra som sponsor, opprette samarbeider eller å ha egne eventer. Gjengjeld tjenesten ved å lenke til andre på deres sider.

 Bli mobil

Det er en kjent sak at mobilen er fremtiden. Så er dere ikke mobile enda, sørg for å bli det. En responsiv webside gir en kunde den beste opplevelsen på sin mobil og er nå en selvfølge.

Vær spesielt nøye på hvordan de viktigste sidene på bedriftens nettside ser ut på mobile enheter, som kontaktsiden, produkter/tjenester, eller for eksempel menyen dersom dere en restaurant. Vær også oppmerksom på at teknologi som Flash og PDF er mindre upraktiske på noen enheter.

 Analyser og hold oversikt over resultater

Når du jobber med søkeoptimalisering bør du benytte verktøy som hjelper deg til å følge og analysere resultatene.

Du kan begynne med å overvåke nøkkelordene du har valgt. Få gjerne daglig oppdatering mens du arbeider frem de rette ordene, for senere å bytte til ukentlige rapporter når du bare vil ha en oversikt.

Bruk av Googles nettredaktørverktøy er en fin måte å få et inntrykk av hvordan trender utvikler seg.

I tillegg kan du bruke Google Analytics til å analysere den organiske trafikken til dine sider og se om/hvordan de utvikler seg.

Gjør du ting riktig bør du se at trafikken øker innen få uker fra da du begynte med fokus på SEO. Selv om det er noe informasjon Google Analytics ikke lar deg få gratis, kan du allikevel få god innsikt i din søketrafikk.

Det kan virke som en stor jobb, og det vil ta tid, men det viktigste er å komme i gang.

Vil du lære mer om å lykkes på nett kan du se Webgruppens kurstilbud her.

 

 

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316