Eller for å være mer presis: KI tar ikke jobben din, men en som kan KI kan komme til å ta jobben din. Så sørg for at det er deg som behersker teknologien. I så fall blir du neppe arbeidsledig med det første.
Uro og usikkerhet
Det er forståelig at mange i dag er bekymret for å miste jobben til kunstig intelligens. Det finnes dystre spådommer, bl.a. referert i Forbes, som snakker om at så mange som 300 millioner jobber på verdensbasis vil forsvinne innen 2030. Men i den bekymringen så glemmer man å nevne at svært mange nye jobber også vil bli skapt.
World Economic Forum går nærmere inn i dette i sin “Future of Jobs”-rapport. Her nevner man også hvilke jobber som er mest utsatte og hvilke jobber som vokser mest. Du ser bransjeoversikten her:
Bilde: World Economic Forum
Hammeren, ikke snekkeren
Men også i dette bildet glemmer man et viktig perspektiv: KI er et verktøy, det er ikke en ansatt! Dette er så sant at det allerede er nedfelt i en rekke vandrehistorier. En av dem er slik: To advokater sitter på en bar. Den ene sitter med har hodet i hendene, sukker dypt og sier “KI kommer til å ta jobben min!” – “Nei, det gjør den ikke”, svarer den andre og legger til: “- Men en annen advokat, som bruker KI, kommer til å ta jobben din”.
Siden jeg hørte denne historien første gang, har jeg tenkt egentlig bare én ting om dette: Sørg for at det er DU som er den andre advokaten!
Kunstig intelligens er utvilsomt et kraftfullt verktøy og et som kommer til å påvirke alle måter vi arbeider på. Samtidig er det jo slik at kunstig intelligens er hammeren, ikke snekkeren. Og vi trenger fortsatt gode snekkere!
All teknologi skaper endring
Vi som er gamle nok til å huske en verden før PC’er og Internett, husker også at de samme dommedagsprofetiene ble sagt om begge deler. Og verken PC’er eller nettet som sådan har skapt massiv arbeidsledighet. Men det har forandret arbeidsdagen for de fleste av oss.
De som før skrev på skrivemaskin skiver nå på PC. De som før sendte brev i posten sender nå e-post. Og de som før publiserte på papir publiserer nå på nett. Akkurat som svært mange fysiske butikker nå selger mer på nett enn de gjør på fysiske utsalgssteder.
Teknologi skaper forandring mer enn noe annet. Og det vil KI garantert også gjøre. Det vil si, det gjør det allerede for ganske mange, og etter hvert som kunstig intelligens blir del av alle produktivitetsverktøy, maskiner, rutiner og prosesser vil det påvirke mer eller mindre alle.
Spørsmålet er hvordan du velger å forholde deg til forandringen.
Du har egentlig bare to valg: Du kan omfavne teknologien nå, og holde deg selv aktuell, oppdatert og kanskje til og med proaktiv på din arbeidsplass. Det er dette som er den nye jobbsikkerheten. Eller du kan stritte imot inntil du blir tvunget til å ta den nye teknologien i bruk. Hvis du gjør det, så vil du oppdage at alle andre har et stort forsprang på deg, og slikt er forferdelig vanskelig å ta igjen!
Husk at endring ikke er det samme som forverring.
Det er ikke automatisk det samme som forbedring heller, men det er muligheter for forbedring der, akkurat som det er muligheter for forverring. Det er opp til deg hvilken vei det går. I hvert fall for deg selv og i din jobbhverdag.
Upåvirket blir du uansett ikke, men du kan faktisk velge å få det bedre!
Å omfavne det nye
Trikset er egentlig å bli den andre advokaten. Å sørge for at du vet hvordan KI kan brukes til å gjøre din jobb mer effektiv, mer behagelig, enklere og mer lønnsom. Det krever egentlig bare én ting: At du er villig til å ta den nye teknologien i bruk og se hva den kan gjøre for deg.
Her er noen litt tilfeldig valgte eksempler på hva KI kan gjøre i arbeidshverdagen:
- KI kan planlegge alle avtaler for deg, finne ledige tider for møtedeltakere i mange tidssoner og koordinere bookinger.
- KI kan oppsummere lange dokumenter for deg, slik at du enkelt kan få med deg høydepunktene.
- KI kan oppsummere nettmøter for deg – og gi deg utskrifter og oppsummeringer av møter du ikke selv har vært med på.
- KI kan drive prosjektledelse, fordele oppgaver, styre fremdrift og passe på deadlines.
- KI kan oversette tekster til andre språk, og renskrive og korrekturlese utkastene dine.
- KI kan ta av for rutinehenvendelser, slik at kundeservice kan gi personlig assistanse til de som faktisk trenger det.
- KI kan sparre ideer med deg, og komme med forslag til løsninger du kanskje ikke hadde tenkt på selv.
Dette er selvfølgelig bare toppen av et enormt isfjell. Mesteparten av mulighetene kan vi ikke engang skimte enda, men det kommer!
Valget er ditt
Til syvende og sist er det egentlig opp til deg. Du kan stikke hodet i sanden og håpe på at det hele går over, eller du kan ta grep. Lære deg å bruke tjenestene. Lære deg mer effektive måter å gjøre det samme som du gjør nå. Finne ut hvilke KI-verktøy som gjør din jobbhverdag enklere. Snakke med kolleger og finne ut hvilke verktøy de bruker. Høre med ledelsen hvilke innkjøpsplaner som finnes. Eller kanskje til og med tipse dem om muligheter de ikke selv vet om selv.
Hvis du har lyst til å gjøre dette, så kan du også vurdere om en av våre kurs og sertifiseringer innen kunstig intelligens kan hjelpe deg et stykke på vei. De har gjort det for mange så langt – som regel betalt av arbeidsgiver (og noen ganger betalt av NAV).
Felles for alle er at kompetanse er utrolig nyttig og dessuten lett å bære. Og en veldig fin måte å gjøre seg foroverkompatibel på arbeidsmarkedet!