Målgruppesegmentering på Instagram

I forrige innlegg forklarte vi hvordan man kjøper annonser på Instagram. Jeg vil anbefale å lese gjennom det innlegget først, for å være sikker på at du har alt i orden for å komme i gang med annonsering på Instagram. Deretter kan vi begynne å tenke på målgruppesegmentering.

1

Annonser på Instagram har du helt sikkert lagt merke til i din egen nyhetsfeed. Annonsene er betalte innlegg som kommer opp i nyhetsfeeden for den valgte målgruppen, også de som ikke følger den aktuelle bedriften. I motsetning til vanlige poster, så er annonsene også klikkbare.

Nå tenkte jeg å gå nærmere inn på målgruppesegmentering på samme kanal, for i likhet med Facebook kan man målrette annonsene sine her også.

Eksempler på de ulike målgruppesegmenteringene man kan velge mellom er alder, kjønn, interesser og beliggenhet. Legg spesielt merke til mulighetene for å målrette mot brukere som har spesielle interesser – for eksempel for mote, interiør, mat eller lignende.

Annonser på Instagram bestiller man på Facebook, og man tar utgangspunkt i et innlegg man har laget på bedriftens Facebook-side. Det er dette innlegget som blir fremmet i nyhetsfeeden på Instagram.

Slik gjør du:

Når du har annonseposten som du skal målrette klar, klikker du deg inn på den mørkeblå pilen i høyre hjørnet på Facebook. Klikk deg så videre inn på ”Opprett annonser” (Illustrasjon under).

Bilde 1 - opprett annonser

1. Her trykker du på ”Frem innleggene dine”, og velg relevant side dersom du administrerer flere bedriftssider på Facebook.
2. Velg det innlegget du ønsker å fremme fra menyen.

 

1. Målrett annonsen

Nå kan du begynne å lage en målgruppesegmentering for annonsen din. Det er veldig enkelt, og fungerer på akkurat samme måte som på Facebook. Jeg har i illustrasjonen under brukt en nettbutikk som selger kvinneklær med målgruppe 18 til 25 år som utgangspunkt.

Bilde 2 - detaljert målretting

Her har jeg haket av for alder, kjønn og interesser. Man kan også sette målgruppesegmentering for bosted, men det lot jeg utebli på akkurat dette eksemplet, siden det her er snakk om en nettbutikk.

Til høyre på siden kan man også få et estimert tall på antall personer annonsen vil nå ut til, basert på gjennomsnittlig resultat for annonsene som er målrettet mot det valgte publikummet. Desto flere punkter man har under ”detaljert målretting”, jo flere personer vil annonsen nå.

2. Budsjett og varighet

Lengre ned på siden velger du hvor mye penger du ønsker å bruke, og varigheten på annonsen.

Som vi nevnte i det forrige innlegget, beregnes prisen på samme måte som Facebook-annonser, hvilket betyr at du ofte kommer veldig langt med et par hundrelapper.

Bilde 3 - budsjett og tidsplan - målgruppesegmentering

3. Velg kanal

Etter hvert som du er fornøyd med innstillingene dine, er det på tide å klikke seg et hakk videre. Nå er annonsen snart klar….. Men det er én ting det er viktig å huske på før man bestiller:

Den siste siden man kommer inn på ser sånn ut:

Bilde 4 - forhåndsvisning

Her er det viktig å fjerne oppføringene på Facebook hvis du kun ønsker annonsen på Instagram. Hvis du ikke gjør dette, vil annonsen kjøres på begge kanaler.

Og til slutt – Bestill!

Vil du lære mer om sosiale medier? Vi har flere kurs!

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316