Markedsfør på Facebook med grupper

FacebookgrupperDu har sannsynligvis allerede en Facebookside som brukes som markedsføringskanal eller til merkevarebygging. Men har du vurdert Facebook-grupper? Gruppe-muligheten tillater oss å skape produktive, varige nettverk, og det genererer synlighet til firmaet vårt.

Her er tips til hvordan du kan bruke Facebook-grupper til markedsføring/merkevarebygging:

1.Bli medlem i andres grupper

Istedenfor å søke på “hvordan lager jeg en Facebook-gruppe”, kan det være en lurt å bli medlem i andres grupper. Dersom du er en content manager kan du bli medlem i en skribentgruppe. Er du stylist kan du bli medlem i motegruppe, og så videre. Søk deg frem eller bli medlem av en gruppe som en venn eller kollega deltar i.

2.Delta

Når du har blitt akseptert inn i en Facebook-gruppe bør du delta og kommunisere med de andre medlemmene. Målet er å bygge kredibilitet slik at folk ser på deg som en ekspert på ditt felt. Gjør du dette innlogget som firmaet du jobber for, vil folk etter hvert besøke din side og kommunisere med din bedrift.

3.Skap din egen gruppe

Når du har deltatt i andre grupper en stund er det på tide å lage din egen. Du kan benytte nettverket i gruppene du allerede er medlem i til å hjelpe deg til å promotere din nye gruppe. Det er mye lettere å bygge en medlemsbase på denne måten enn dersom du startet en gruppe uten et nettverk. Det er nå du kan omgjøre potensielle kunder til faktiske kunder.

4.Samspill

En aktiv Facebook-gruppe kan være det perfekte stedet å kommunisere med kunder og tilby kundeservice (døgnet rundt). Du kan oppfordre kunder til å kommunisere med hverandre, og til å gi tilbakemelding på hvordan gruppen fungerer, samt hva de synes om firmaet. Mange firmaer ansetter en social media manager som har totalansvar for all kommunikasjon, slik har du noen som kan svare jevnlig og engasjere folk med innhold og kommentarer. Sosiale medier er gjennomsiktige, så det er viktig å ta tak i både positiv og negativ tilbakemelding på en profesjonell, men også personlig måte. Man kan ikke bare være tilstede, det er et samspill.

5.Promoter ditt firma

Når gruppen har blitt populær blant sine medlemmer kan du begynne å promotere ditt eget firma. Du bør ikke være for påtrengende da det vil skape frafall, men du kan for eksempel bruke gruppen til å dele informasjon om nye produkter, eller engasjere med konkurranser. Det kreves tid og innsats å igangsette Facebook-grupper, og få dem populære, men de er et flott alternativ for dem som vil øke sin synlighet og effekt i sosiale medier.

Vil du lære mer om markedsføring på Facebook? Se Webgruppens kurssider her.

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316