Det skjer saker og ting hos Google i høst. Nå starter nemlig utrullingen av Google Marketing Platform, som på sikt skal “sy sammen” flere eksisterende Google-tjenester og hjelpe oss som er markedsførere med å få bedre oversikt og enklere arbeidsrutiner.
De tjenestene som inngår i Google Marketing Platform er:
- Google Analytics
- Google AdWords – som nå skifter navn til Google Ads
- Google Data Studio
- Google Tag Manager
- Google Surveys
Sistnevnte er en relativt ny tjeneste, som lar deg gjøre markedsundersøkelser rettet mot Google-brukere verden over.
Google Marketing Platform lanseres i to forskjellige varianter; en liten løsning som tar utgangspunkt i gratisversjonene av de forskjellige tjenestene, og en enterprise-versjon som bruker de oppgraderte Google 360-variantene av tjenestene. Finn ut mer om Google Marketing Platform her.
Foreløpig er det langt unna klart hvordan GMP (Google Marketing Platform) vil påvirke grensesnittene i de forskjellige enkelttjenestene som inngår. Hvis tjenesten holder det den lover, er det imidlertid ingen tvil om at det vil bli enklere å måle, optimalisere og jobbe systematisk med markedsføring i Google-universet heretter.
Vi i Webgruppen følger selvfølgelig opp med kurs i Google Marketing Platform senere på høsten. I mellomtiden finner du alle våre kurs her.