Nettveteran, kursleder og partner i Webgruppen, Nina Furu, kommer denne uken ut med en ny fagbok om markedsføring på nett.
Bokens innhold spenner fra digital strategi til blant annet webtekst, søkemotoroptimalisering og markedsføring i sosiale medier.
– Jeg har lenge savnet en referansebok som jeg kan henvise til når jeg underviser, sier Furu. – Vi dekker veldig mye innhold på våre kurs, og noen ganger er det rett og slett greit for kursdeltagerne å kunne referere til noe skriftlig i etterkant.
Erfaring fra hundrevis av selskaper
Boken bygger på Furus mer enn 20 år lange erfaring fra nettfeltet. Foruten å ha bakgrunn som nettredaktør for forskjellige medier, har hun også vært involvert i markedsføringen av hundrevis av norske bedrifter, og kan trekke på et vesentlig fond av erfaring. Boken er Furus sjette bok om webkommunikasjon og markedsføring på nett, ettersom feltet utvikler seg hele tiden.
Nettmarkedsføring er forretningskritisk
– Digital kompetanse er være eller ikke være for en bedrift i dag, sier Furu. Nettmarkedsføring er ikke noe hokus-pokus, alle kan lære seg hva som skal gjøres, men det er kjempeviktig at det blir gjort riktig! Det er milevis av forskjell på å gjøre de riktige grepene og å fatte dårlige valg. Ett eksempel er valget av nettløsning, som Furu mener ofte gjøres på gale premisser.
– Mange bedrifter er veldig opptatte av at sidene skal se bra ut, men tenker ikke på at menyer og publiseringsløsning er med på å avgjøre hvor godt nettstedet rangerer på Google, og dermed hvor mye trafikk man får fra denne sentrale kanalen. Ettersom over 60 % av all trafikk til verdens nettsteder kommer fra Google, sier det seg selv at det er forretningskritisk å treffe riktig på dette, utdyper hun.
Sertifisering av nettmarkedsførere
Til daglig underviser Furu i markedsføring på nett, både i Webgruppens lokaler i Oslo sentrum og ute hos større selskaper. Det mest populære kurset for tiden er sertifiseringskurset i digital marketing, som munner ut i en sertifisering som er svært attraktiv på arbeidsmarkedet.
– Bedriftene har skjønt at den digitale arenaen er der kundene nå finner leverandører av varer og tjenester, sier Furu, – og dermed trenger de også kvalifiserte folk til å jobbe med dette. Med sertifiseringsordningen vet de større bedriftene at personen faktisk besitter evnen til å ta tak i kanaler og skape resultater.
Også for små bedrifter
Furu mener boken også kan være et tilbud til de som ellers ikke har anledning til å kurse seg opp.
– Jeg tenker også på småbedriftene med denne boka, sier hun. – Det er dessverre mange mindre selskaper som blir lurt til å kjøpe unødvendige eller dårlige markedsføringstjenester og -tiltak. For et stort firma spiller det kanskje ingen rolle å kaste bort femti tusen kroner på noe som ikke virker, men for små foretak kan det være katastrofalt.
Boken skal lanseres på et gratis arrangement hos Webgruppen 29. mars 2017 (arrangementet er utlyst på Webgruppens Facebook-side). Men boken er allerede nå å få kjøpt i bokhandel og nettbutikk, for eksempel her:
Markedsføring og kommunikasjon på nett, av Nina Furu (Cappelen Akademisk)
For den som ønsker å ta et kurs med Nina Furu, her er oversikten over kurs der Nina Furu er kursleder.