Oppgaver til videregående kurs i Google Analytics
Øvelse 1: Sammenligning og sekundære dimensjoner
- hvilken landingsside hadde størst økning fra dagen før
- hvilken trafikkilde (kilde/medium) ga størst økning?
- var det størst økning fra mobil eller desktop (enhetskategori)?
Øvelse 2: Trafikkilder og drilldown
2.1. Gå til rapporten som kan fortelle deg hvor mange økter du hadde fra sosiale medier i kun én rad.
- Hvor mange økter?
2.2. Klikk videre og finn hvilket sosialt medium ga deg størst trafikk for denne kilden, var trafikken størst med mobil eller desktop?
- Var fluktfrekvensen størst med mobil eller desktop?
Øvelse 3: Konverteringer og egendefinerte rapporter
3.1. Finn ett mål (eller transaksjon) du vil fokusere spesielt på. Hvor mange konverteringer har du hatt i okt-des 2021?
3.2. Lag en egendefinert rapport som viser trafikkilder (Standard kanalgrupper) med følgende beregninger: Økter, Fluktfrekvens, målfullførelse/transaksjon.
- Hvilken kilde har gitt flest økter?
- Hvilken kilde har gitt flest konverteringer?
3.3. Bygg ut rapporten din med dimensjonen kilde/medium i utforsker-format
- Sorter kilde/medium på flest konverteringer. Hvilken har gitt flest?
Øvelse 4: Segmenter
4.1. Ved hjelp av forhåndsdefinert segment (System), lag en rapport for landingssider fra organisk søk
- Hvilken side blant topp 20 har høyest konverteringsfrekvens?
- Hvilken side blant topp 20 har høyest fluktfrekvens?
4.2. Ved å bruke to forhåndsdefinerte segmenter, se hvilke landingssider som har størst trafikk fra hhv desktop og mobil.
- Ser du noen sider hvor det er stor forskjell i konverteringsfrekvens (eller fluktfrekvens) mellom mobil og desktop?
4.3. Lag et segment som består av økter som starter på en tema-side/seksjonsforside (ikke forsiden).
- Finn fram til en rapport som viser hvilke andre sider som brukerne har vært innom etterpå i disse øktene.