Oppgaver til videregående kurs i Google Analytics

Øvelse 1: Sammenligning og sekundære dimensjoner

1.1. Finn en dag i okt-des 2020 med mange økter og stor økning fra dagen før
  • hvilken landingsside hadde størst økning fra dagen før
  • hvilken trafikkilde (kilde/medium) ga størst økning?
  • var det størst økning fra mobil eller desktop (enhetskategori)?

Øvelse 2: Trafikkilder og drilldown

2.1. Gå til rapporten som kan fortelle deg hvor mange økter du hadde fra sosiale medier i kun én rad.

  • Hvor mange økter?

2.2. Klikk videre og finn hvilket sosialt medium ga deg størst trafikk for denne kilden, var trafikken størst med mobil eller desktop?

  • Var fluktfrekvensen størst med mobil eller desktop?

Øvelse 3: Konverteringer og egendefinerte rapporter

3.1. Finn ett mål (eller transaksjon) du vil fokusere spesielt på. Hvor mange konverteringer har du hatt i okt-des 2021?

3.2. Lag en egendefinert rapport som viser trafikkilder (Standard kanalgrupper) med følgende beregninger: Økter, Fluktfrekvens, målfullførelse/transaksjon.

  • Hvilken kilde har gitt flest økter?
  • Hvilken kilde har gitt flest konverteringer?

3.3. Bygg ut rapporten din med dimensjonen kilde/medium i utforsker-format

  • Sorter kilde/medium på flest konverteringer. Hvilken har gitt flest?

Øvelse 4: Segmenter

4.1. Ved hjelp av forhåndsdefinert segment (System), lag en rapport for landingssider fra organisk søk

  • Hvilken side blant topp 20 har høyest konverteringsfrekvens?
  • Hvilken side blant topp 20 har høyest fluktfrekvens?

4.2. Ved å bruke to forhåndsdefinerte segmenter, se hvilke landingssider som har størst trafikk fra hhv desktop og mobil.

  • Ser du noen sider hvor det er stor forskjell i konverteringsfrekvens (eller fluktfrekvens) mellom mobil og desktop?

4.3. Lag et segment som består av økter som starter på en tema-side/seksjonsforside (ikke forsiden).

  • Finn fram til en rapport som viser hvilke andre sider som brukerne har vært innom etterpå i  disse øktene.
Handlekurv