Slik skaper du EKTE engasjement i sosiale medier

Det er mange som prøver å virke engasjerende – vi er opptatt av at engasjementet skal være ekte, og at det skal være toveis. Dette er tema for følgende livesending: (Artikkelen fortsetter under videoen)

Her er poengene fra livesendingen:

Engasjement er viktigere for oss enn for kunden

Kunder er ikke spesielt interesserte i å engasjere seg med oss, men det er veldig hyggelig for oss når de gjør det. Det gir oss dessuten bedre rekkevidde i sosiale medier.

Engasjementsrater i sosiale medier er ikke all verden – i hvert fall ikke om vi snakker om globale tall (se under), men mye av dette skyldes at for mange ikke faktisk selv er engasjert i sine følgere, og da blir følgerne heller ikke engasjert i dem. Dette kan forklare de lave engasjementsratene som finnes:

Vanlige globale engasjementsrater nå er:

  • Facebook, 0.09%
  • Instagram 1,6 %
  • Twitter 0,05 %
  • Linkedin 0,05%

Vi ønsker å skape ekte engasjement, ikke bare virke som om vi er engasjerende. Her er noen konkrete tips:

1. Ha en menneskelig stemme

Ikke prøv å få folk til å høres ut som et firma, prøv heller å få firmaet til å høres ut som folk. Firmastemmen er et kor.

Prøv å unngå tåkeprat og “reklamespråk”. La folk høres ut som folk!

Det er lov å bli lei seg! Det er lov å være glad! Kort sagt: Det er lov å høres ut som ekte mennesker.

2. Lytt (minst) like mye som du snakker!

Bry deg om hva folk sier! Sosiale medier er en glimrende kilde til innsikt om hva kundene faktisk mener om deg!

Svar ordentlig! – Kunden ser rett gjennom svada!

God kundeservice = skikkelig god markedsføring

3. Snakk om noe som betyr noe (for kunden din)

Husk at du holder fokus og vinkling på kundens interesser og kundens beste. Det er ikke særlig engasjerende å høre på salgspraten din, men det er veldig engasjerende å høre nyttig informasjon, tips og lignende som faktisk skaper verdi for kunden.

4. Vær tilstede, følg med og svar

Vær tilgjengelig for kundene dine via direktemeldinger på Facebook Messenger, Instagram direktemeldinger, WhatsApp og andre kanaler avhengig av hvor kunden forventer å finne deg.

5. Tenk på deg selv som en hjelper, IKKE en selger

Husk hele tiden at du skal prøve å skape verdi og hjelpe bruker. Tenker du naturlig på kunden som en venn, løser dette seg som regel helt selv.

6. VÆR autentisk – ikke bare prøv å virke autentisk

Folk er etter hvert ganske flinke til å se forskjell på ekte engasjement og det som ikke er autentisk. Snakk som folk, men det du sier, si hva du mener, og stå for det du gjør!

Kort sagt: Den beste strategien for sosiale medier er å være grei – ha en god kundeservice, gode produkter, god oppfølging og oppfør deg som folk!


Lyst til å lære mer? Vi har mange kurs om digital marketing.


Handlekurv