Test din søkesynlighet gratis

Vet du egentlig hvor god søkesynlighet du har? Hvor godt Google liker din nettside?

Det finnes mange forskjellige testverktøy for å sjekke nettopp dette. En av mine favoritter er SEO Site Checkup, som du faktisk kan prøve helt gratis. (Bare trykk på escape-knappen på tastaturet om du får opp en popup som sier at du må betale for å få hele rapporten.)

Går du inn på lenken over og skriver inn din egen URL, vil du etter få sekunder få en oversikt over hvor godt du scorer på søkesynlighet. Denne testen er naturlig nok ganske enkel, og det finnes en mengde finesser innen SEO som denne ikke måler, men det gir deg likevel en pekepinn. Og jeg har alltid ment at litt innsikt er bedre enn ingen innsikt – selv om mye innsikt naturligvis er aller best. 🙂

Jeg testet nettopp med www.vg.no, og fikk en score på 69/100, noe som ikke er spesielt bra. Her kan du se et lite utdrag av rapporten:

Det kan være mange grunner til at en side ikke scorer særlig godt. Kanskje siden laster for langsomt, at man har for tunge bilder eller at det finnes andre tekniske utfordringer. Eller kanskje man simpelthen har brukt feil ord i tekstene, eller mangler forskjellige meta-elementer i kildekoden.

Det fine med tester som bl.a. denne, er imidlertid at de ofte gir konkrete forslag til ting som bør forbedres også, for eksempel slik du ser på bildet under, som fremdeles er fra analysen av vg.no:

 

Så, fikk du deg en overraskelse med testen av egne sider, eller var det bedre enn du trodde? – Uansett er det et faktum at sider som rangerer godt på Google får vesentlig mer trafikk enn sider som ikke gjør det. Og for oss som driver business betyr jo dette at man får mange flere nye kunder gratis om man gjør SEO-grepene riktig.

Det interessante er jo også at SEO ikke er verken vanskelig eller mystisk Det krever simpelthen at man har teknisk gode sider, at man lager riktig innhold på riktig måte, og at man har en del innkommende lenker – både fra egne sider og fra andres.

De viktigste grepene pleier jeg faktisk å kunne lære bort på en formiddag. Det er nemlig innholdet i det kurset som heter Rask innføring i SEO, som også er det kurset jeg oftest holder bedriftsinternt – altså ute i bedrifter som vil lære opp egne ansatte. Her kan du se hva kurset inneholder:

Mer om kurset Rask innføring i SEO

I dette kurset lærer du hva som er de viktigste grepene du kan gjøre selv, og du får en trinn-for-trinn-gjennomgang av blant annet hvordan en god, søkemotoroptimalisert artikkel bør skrives.

Kurset holdes digitalt over Zoom, så du kan delta uansett hvor du befinner deg. Du får også tilgang til videoopptak etter kurset, i fall det er noe du vil repetere.

Faktisk så bør egentlig alle som skriver for bedriftens nettsted kunne litt om SEO, etter min mening. Det er jo ofte disse tekstene som avgjør hvor godt synlig siden er. Og som sagt er det ikke noe hokus-pokus her, det er bare et spørsmål om å vite hva som trengs, og så gjøre det.

Man kan jo til og med teste siden igjen etterpå, og konstatere at det har skjedd forbedringer. Det motiverer, fordi man faktisk ser at det nytter – og dessuten får man flere nye kunder fra Google.

Kanskje vi ser deg eller en av dine kollegaer på kurs?

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316