Skal du starte opp nettbutikk? Eller driver du allerede en og vil ha noen innspill til forbedringer? – I denne artikkelen får du tips til begge deler.
(Artikkelen fortsetter under videoen)
NB! Ingen lenker i denne artikkelen er sponset. Webgruppen har ingen betalte leverandørsamarbeid. Alle vurderinger er rent faglige.
Trenger du egentlig en nettbutikk?
Husk at det er fullt mulig å drive handel på nett uten en netthandelsløsning. Kanskje det er et alternativ for deg at folk bare fyller ut bestillingsskjema og du sender varer og faktura? Eller kanskje det holder om du Instagrammer produktene dine med info, og de som vil bestille kan sende deg direktemelding?
Tjenester som Finn, appen Tise, Facebook Marketplace og andre kan også være arenaer for å selge uten at du lager egen nettbutikk.
Det er alltid lurt å se på hva du egentlig trenger for å drive salg på kort, mellomlang og lenger sikt.
Men ønsker du å selge mange forskjellige produkter, og å ta betalt på nett, så trenger du altså en netthandelsløsning. Her er noen alternativer:
Hvilken løsning bør du velge?
Det finnes en rekke alternativer i en rekke priskategorier. For oss som er WordPress-entusiaster er førstevalget ofte gratisløsningen WordPress på eget domene, i kombinasjon med den gratis utvidelsen WooCommerce og et tema som støtter netthandel. Med en slik konstellasjon slipper du unna med en prislapp på ca 1000 kroner pr år som domene og webhotell.
Vi har laget et nettkurs som du kan få gratis nettkurs med oppsett av WordPress og WooCommerce med ProIsp som registrar/webhotell.
En annen populær standard løsning er Shopify. Denne er enklere å bruke enn WordPress/WooCommerce, men ikke like bra for søkesynligheten. Den er heller ikke gratis, men kan være ganske billig. Priser starter på ca 300 kroner pr måned.
I “enterprise-segmentet”, altså for større bedrifter som har et høyt ambisjonsnivå, er Adobe-løsningen Magento et godt alternativ. Dette er da ikke en “selvbetjeningsløsning” som du selv kan sette opp, men i stedet en plattform som typisk vil bli tilpasset og implementert av et profesjonelt utviklingsbyrå. Et slikt utviklingsprosjekt starter gjerne rundt noen hundre tusen kroner, og stiger avhengig av scope.
Det er selvfølgelig også mulig å få profesjonell hjelp til å sette opp en løsning på forskjellige andre plattformer også, inkludert WordPress/WooCommerce og Shopify.
Av de norske leverandørene, har MyStore en anseelig markedsandel, og ikke uten grunn. Løsningen er teknisk litt svakere for SEO enn WordPress/WooCommerce, men det finnes også flere norske nettbutikker med god Google-synlighet som er bygget på MyStore. MyStore har også mange fornøyde kunder på grunn av et høyt servicenivå. Priser starter på ca 1000 kroner pr måned.
Vi har laget en liten tabell med fordeler og ulemper ved de forskjellige løsningene:
Tips for optimalisering av din nettbutikk
I det følgende tar vi utgangspunkt i at du allerede har en nettbutikk, og så ser vi på noen grep med denne for å forbedre brukeropplevelsen og konverteringsratene.
De fem konkrete tipsene er:
- Ha fine produktbeskrivelser
- Vær nøye med kjøpsknappen
- Reduser friksjon
- Tilby betalingsalternativer
- Sett opp produktfeeder
Ha fine produktbeskrivelser
Produktbeskrivelsene er sentrale for å sikre salget av et enkelt produkt. Ett eksempel på en produkbeskrivelse som er godt i tråd med allment anerkjent bestepraksis, er denne fra ellos.no:
1. Overskriften på siden / produktbetegnelsen blir hentet inn i title tag på siden; et element som er sentralt for å bygge gratis synlighet på Google. Her er det viktig at man ikke bare sier “jrJelis 2/4 sleeve midi dress”, men at også ordet kjole (som er den generelle produktbetegnelsen) er med. I og med at man både sier “kjole” og “midi dress” får man også dekket både den norske og den engelske betegnelsen. Mange norske brukere søker på engelsk – spesielt er dette vanlig blant yngre brukere.
2 og 3. Bilder. Et stort og fint produktbilde bør dominere produktsiden. I tillegg kan man ha supplerende bilder og videoer som viser produktet både frilagt og (om relevant) vist i bruk/på modell.
4. Prisen må vises tydelig, utvetydig, i relevant valuta og gjerne med stor font.
5. Stjernerangeringer av produktet skaper troverdighet og styrker salgsbeslutningen.
6. Mye tekst om produktet. Det er kun et kort utdrag av teksten som er vist i første skjermbilde, men denne inneholder en “les mer”-lenke som gir utdypende informasjon. Faktisk er veldig mye mer tekst tilgjengelig om produktet, både informasjon om stoffet, størrelsene, modellens høyde og mye mer. Denne teksten kan med fordel legges bak en lenke (som her) eller i form av mer utfyllende tekstlige beskrivelser lenger ned på siden. Volumet av tekst og forholdet mellom tekst og bilde er også et SEO-signal.
7. Tilbud om delbetaling gjør det enklere å gi etter for impulsen om å kjøpe produktet.
8. Alternativer for størrelse, farge og andre valg må være tydelige og brukervennlige. De må også stå over kjøpsknappen på siden.
9. Kjøpsknapp i en tydelig annen farge enn andre farger på siden. Det er også bra at knappen er ganske stor og at den har en forståelig tekst. Har man ganske stor trafikk, kan man med fordel A/B-teste både farge, størrelse og tekst på kjøpsknappen.
10. Trygghetselementer. Dette er det vi kaller “spikere” i teorien om den perfekte landingssiden. Spikerne skal gjøre kunden trygg i absolutt siste fase, og bør plasseres i umiddelbar nærhet til kjøpsknappen (typisk rett under) slik at dersom kunden nøler med å klikke på kjøpsknappen så kan han se disse tekstelementene, og man reduserer avbrutt kjøpsintensjon.
Vær nøye med kjøpsknappen
Kjøpsknappen i seg selv er et så viktig element at man med fordel kan teste både størrelse, plassering, farge, utforming og tekst på knappen. Typisk vil en knapp som har en tydelig annen farge enn andre elementer på siden gjøre det best, slik dette eksempelet fra Fjordkraft illustrerer:
Det vil også typisk være slik at en større knapp gjør det bedre enn en mindre knapp, i hvert fall opp til et visst punkt. Her er et annet godt eksempel, fra Samlerhuset:
Legg merke til her hvordan fargen på kjøpsknappen og fargen på handlekurvsikonet øverst i høyre hjørne er lik, slik at det skapes en sammenheng mellom de to elementene.
Om knappen bør ha teksten “Kjøp”, “Bestill”, “Legg i handlekurv” eller noe annet kan variere fra sted til sted. Vi kjenner til A/B-tester der alternativet “Kjøp” har vunnet framfor alternativet “Bestill”. Hypotesen var da at “Kjøp” er mer umiddelbart, mens “Bestill” er noe bruker må vente på.
“Legg i handlekurv” er et alternativ som passer godt for f.eks. motebutikker på nett, der kunden gjerne legger flere plagg i handlekurven før han sammenligner og fatter en endelig beslutning.
Reduser friksjon
Det er et stort poeng å gjøre kjøpsopplevelsen så friksjonsfri som mulig for kunden. Det betyr blant annet følgende:
- Spør om minst mulig informasjon
- Autoutfyll så mye som mulig
- Ha så få trinn som mulig
- Ha så enkle interaksjoner som mulig
- Gjør det enklest mulig for kunden å kjøpe!
Sjekkutprosessen bør derfor være så rask og effektiv som mulig, gjerne med automatisk utfylling av navn, adresse og lignende når dette er mulig.
Klarna som betalingsløsning gjør også at friksjon reduseres, ved at kunden verken trenger å finne fram kredittkort, logge inn på Vipps eller noe annet.
Ett eksempel på en meget god utsjekkingsprosess kan sees på nettbutikken Yves Rocher:
Tilby betalingsalternativer
Det er uansett et poeng å tilby kunden flere forskjellige alternativer for betaling. Noen vanlige alternativer er:
- Kredittkort
- Pay Pal
- Vipps
- Klarna
De rimeligste nettbutikkene nevnt over har stort sett ferdige intergreringer med Stripe for kredittkortbetaling, og med Pay Pal. De andre finnes det også gjerne utprøvde tilkoblingsmetoder for, eventuelt via en tredjepartstjeneste som Zapier.
Sett opp produktfeeder
Sist men ikke minst er det et viktig poeng å sette opp produktfeeder til forskjellige markedsføringsløsninger som Google, Facebook og Instagram. Dette gir grunnlag for å sette opp for eksempel en Google Merchant Account, slik at man kan få produktannonser med bilder inn for relevante søkeord på Google:
I tillegg bør man opprette en produktkatalog i tilknytning til bedriftens Facebook-side. Man kan også koble sammen Facebook-siden og Instagram Business-kontoen, slik at man kan få produkttagging på Instagram, slik dette eksempelet viser:
Mer om kravene for å sette opp produkttagging på Instagram kan du lese i denne artikkelen.