Hva er Snapchat?
Snapchat er en gratis mobil fotomeldingsapp som lar deg ta bilder og lage video, kjent som ”snaps”. Disse snaps kan sendes til brukere du har lagt til/som har lagt deg til i maks 10 sekunder. Det betyr altså at en bruker kun kan se din snap i 10 sekunder eller mindre, så blir den borte (for alltid).
Snapchat har også lansert muligheten til å tekste, chatte og video-ringe dine kontakter.
Hvem bruker Snapchat til markedsføring?
Det er enn så lenge ikke den mest populære SoMe appen for markedsførere, men det er alltid noen som er villige til å eksperimentere med nye apper og nettverk. De markedsførerne som er tidlig ute og eksperimenterer er ofte dem som oppnår best utbytte. Ved bruk av litt kreativitet kan Snapchat være virkelig fordelaktig. Norske Who Dares Media har allerede to Snapchat kontoer hvor den ene whodares_snaps gir et innblikk i hverdagen som filmproduksjonsselskap, og den andre whodares-travel følger ansatte på reiser. Før øyeblikket er to herlige jenter i Thailand og deler tips og hendelser.
I USA er Snapchat mer utbredt og brukes av mange store og små firmaer, samt kjendiser. Victoria´s Secret slapp i forbindelse med en lansering av nytt undertøy, hint på Snapchat om hvor på gatene i New York man kunne finne flotte gavepakker.
Nettmagasinet Mashable er veldig interaktive på sin konto og ved sniktitt på interessante nyheter og events får de følgere inn på sine nettsider for å lese mer. I tillegg har de konkurranser og utfordringer. De oppfordrer følgerne sine til å bidra ved å sende snaps tilbake. Disse setter Mashable sammen og sender ut igjen til alle følgere.
Hvordan kommer du i gang med Snapchat markedsføring?
Dersom du tenker at dette er noe for deg kan denne SlideShare presentasjonen laget av digital strategen Ross Simmonds være en god start. Den går over alt du trenger å vite for å gjøre Snapchat til en effektiv del av din markedsføringsstrategi. Fra det å sette opp en Snapchat konto, tenke strategi, til det å forstå hvorfor en visuell app er så fremgangsrik.
[slideshare id=33293745&doc=uncensoredguidetosnapchat-140408170813-phpapp01]
Noen Snapchat markedsføringsideer!
Det viktigste, som med det meste, er å komme i gang. Skap en konto, spre brukernavn i andre sosiale medier og ta i mot følgere. Snapchat er en kanal som krever lav investering, og feiltrinn er ikke så farlig, start eventuelt i det små, og dersom responsen kommer kan du øke innsatsen. Muligheten er stor for et godt utbytte for din bedrift.
- Gi en sniktitt på produkter
Lanserer du et nytt produkt eller tjeneste kan du øke dine kunders nysgjerrighet med en 10 sekunders sniktitt. Dette kan føre til mer oppmerksomhet rundt en lansering fordi du gir kunden tid til å formulere tanker om varen.
- Send en tilrettelagt kupong
Bruk Snapchat til kupongkoder eller prosenter ved besøk i butikk eller på nett. Send for eksempel en snap som forteller at neste snap de mottar må spares og vises i butikk, og på den vil det stå hvor mange prosent kunden får. Spennende, interaktivt og merkevarebyggende. Du kan eventuelt måle hvor effektiv kampanjen er på hvor mange som viser frem sin snap i butikk. Kunden føler seg som en VIP.
- Vis hva som skjer i kulissene
Jobber du med et event kan du gi følgerne dine en innsikt i hva som skjer i forberedelser og under selve eventet. Snakk med kolleger og deltagere, dette skaper en mer personlig vri og interesse. Her kan du også koble inn andre SoMe som Twitter ved bruk av hashtags, og følge med på hvilket engasjement som skapes.
Kan man måle ROI i forbindelse med Snapchat?
Per november 2014 har ikke Snapchat en offisiell forretningsløsning, noe som betyr at det ikke finnes noen prestasjonsanalyse.
Så inntil videre kan du sjekke Andrew Macarthys blogpost for en måte å gjøre det på her.
Vil du lære med om Snapchat og hvordan du kan kan bruke det som informasjons- og markedsføringskanal? Se Webgruppens kommende kurs her.
Kilder: http://www.forbes.com/, http://andrewmacarthy.com/, http://blog.hubspot.com/, http://mashable.com/