Vi i Webgruppen fornyer oss! Fra og med 1. juni 2023 skifter vi navn til KnowHouse. Vi skifter ikke verken ansatte, kursledere eller eiere, men får altså nytt navn og ny logo. Og etter hvert vil du også se at det kommer flere nye produkter og tjenester fra oss.
Navnet Webgruppen stammer fra den gangen vi faktisk var en gruppe av selskaper. Vi drev den gangen både konsulentselskapet Webkvalitet, fagbladet Web Magasin og årskonferansen Webforum, foruten å holde kurs. Den gangen ga det mening å kalle seg Webgruppen.
I 2008/2009 konsoliderte vi imidlertid selskapene, og la ned en del mindre lønnsom virksomhet. Fra den gang har vi kun arrangert kurs og konferanser, men vi beholdt altså Webgruppen-navnet, som allerede da var godt etablert i markedet.
Over tid er vi imidlertid blitt mindre og mindre glade i navnet vårt. Web er ikke lenger et begrep som brukes i fagmiljøene, og gruppe har vi altså ikke vært på 15 år. Så i fjor begynte vi for alvor å tenke på det som i utgangspunktet var utenkelig: Å bytte navn.
Vi brukte lang tid på å våge å ta denne beslutningen. Webgruppen er et navn som enda flere kunder kjenner nå, og forhåpentligvis har de aller fleste positive opplevelser knyttet til navnet. Jeg ser i hvert fall at når folk spør i Facebook-grupper o.l. om hvor man kan finne kurs i våre emner, så er det nesten alltid flere som anbefaler oss. Det er vi veldig stolte av, og denne arven er selvfølgelig ikke noe vi tar lett på.
Samtidig går altså verden framover. Og i en virkelighet preget av kunstig intelligens, smart webanalyse og helt nye markedsføringsteknikker, så passet Webgruppen-navnet dårlig. Det virket liksom litt gammeldags og lite relevant, og representerte ikke i det hele tatt hva kursene våre faktisk inneholder. Navnet var modent for utskiftning.
Da vi så hadde bestemt oss for at vi trengte et nytt navn, var det neste spørsmålet hva det nye navnet skulle være. Etter mye brainstorming både internt og med eksterne sparringspartnere, kom forslaget KnowHouse opp.
Dette navnet likte vi godt! Ordet minner om knowhow, som jo er det vi jobber med. Det sier noe om å være et kunnskapshus og et læringssted, og det har dessuten en ekstra liten vri: Når man sier det, høres det ut som “no house”. Ikke noe hus. Og det passer også, for vi ser jo at nesten 100% av vår virksomhet nå drives digitalt. (Selv om vi jo har fysiske kontorlokaler.)
Navnet KnowHouse er engelsk. Det grublet vi også lenge på. Vi prøver jo faktisk bevisst å bruke norsk når det er mulig, så var det riktig å ta et engelsk navn nå? – Etter lang tenketid tror vi faktisk ja. Nesten all vår virksomhet er global, og landegrenser spiller liten rolle i den digitale verdenen. Enten man liker det eller ikke, så er engelsk i ferd med å bli universalspråket, i hvert fall på nett.
Så her er vi nå, og fra og med 1. juni er endringen offisiell. I første omgang blir det ingen endring på nettsiden vår, bare at logoen endres og URL’en blir ny. Alle gamle sider blir omdirigert til nye sider, og vi får alle nye epostadresser der det står knowhouse der hvor det tidligere sto webgruppen i adressene. (Du vil fortsette å finne oss på de gamle adressene også, i hvert fall i en god stund fremover.)
Etter dette vil det komme forskjellige nyheter utover året og neste år, så vi skal holde deg oppdatert. Vi utvider både formater og tematikk, og gleder oss til å undervise på nye måter! Våre ukentlige, gratis livesendinger fortsetter på både Facebook og LinkedIn, og Nina fortsetter også som både kursleder og daglig leder.
Jeg håper at du vil fortsette å ha et forhold til oss, og at du fremdeles vil finne våre kurs relevante og aktuelle for deg. Faktisk er håpet at vi som KnowHouse vil kunne tilby deg enda bedre kursopplevelser enn Webgruppen. Det er i hvert fall vår plan for årene som kommer.