5 forbedringer av websiden din som du bør gjøre nå

Alle som driver et nettsted er interessert i at det skal være så lønnsomt som mulig. Lønnsomheten til et nettsted måles ofte i konverteringsrate (CR eller conversion rate) og det å jobbe med optimalisering av denne heter CRO. Nina holdt en Facebook live med 5 konkrete grep du kan ta for å forbedre nettstedet ditt og dermed få høyere CR:

https://www.facebook.com/webgruppen/videos/1112237792275092/?__xts__[0]=68.ARDNSWXLLmWEZ5fYmHn4qUVPUXDqQWKEtyzHH8Trq1FdoxG5uERjPTTjLlMWyev30qu_QPME98d_BX1qxPeJ5veE-rBrzp9eMfRoBiJi56o4vReRyi3-9tkcRYiuocdgbd_ms_OFX_Oal3XuBWJx3N2zvWvQe7kYVJ-fLCke8YuE9Gxe_Gojrw&__tn__=-R

Her er  de 5 forbedringene:

1. Gå gjennom menyene og sjekk at ordene er riktige for bruker

Menyen er noe av det viktigste innholdet på nettsiden din. Når vi ser på eyetracking-studier av websider, viser de nesten alltid at menyen trekker blikket – bruker benytter menyene for å finne fram til det innholdet de leter etter. Dessuten bruker Google ordene i menyen til å tolke hva siden din handler om. Det er derfor veldig viktig at menyen din inneholder triggerord (ord som bruker har i sitt hode, og som beskriver det han leter etter når han kommer inn på siden) og søkeord – altså de ordene bruker søker etter når han leter etter de produktene/tjenestene/den informasjonen du har.

2. Fjern topp-karusellen

Karuseller i første skjermbilde på et nettsted har en tendens til ikke å bli sett på. Bruker oppfatter det som reklame mer enn innhold, og fenomenet banner blindness slår inn. I tillegg er det utrolig sjelden at folk venter for å se bildene som kommer i slide 2, 3, 4 osv. (Bare tenk på deg selv – hvor ofte sitter du og venter på at en slik karusell skal rotere?)

I tillegg gjør karuseller sidene langsommere, noe som gjør at brukere ikke gidder å vente på at siden skal laste og gir opp, og dessuten gjør at du får dårligere rangering på Google. Så kort sagt: Fjern karusellen, eller erstatt den i det minst med ett enkelt, stillestående bilde.

3. Dropp pop-up’en

GDPR har dessverre medført at en rekke nettsteder har innført pop-up’er som informerer om informasjonskapsler/cookies, på tross av at Datatilsynet tydelig sier at dette ikke er nødvendig. Brukere opplever slike varsler som forstyrrende, de blir ikke lest, og regelverket sier tydelig at innstilling i nettleser er tilstrekkelig for å gi eller nekte tilgang til å sette cookies.

Det er da også kommet en egen plug-in til forskjellige nettlesere, som heter I don’t care about cookies. At noen tar seg bryet med å utvikle en slik sier også sitt om hvor lite populære slike pop-ups er.

4. Lag en god personvernerklæring

Det GDPR derimot krever, er at du lager en personvernerklæring på nettsiden din, som sier hvilken informasjon du samler inn, og hvordan denne informasjonen behandles. En slik erklæring ligger typisk tilgjengelig under en lenke i bunnen av alle sider på nettstedet. Du bør også passe på å lenke til personvernerklæringen fra skjemaer og andre steder der du ber om informasjon.

Husk at både webanalyse/Google Analytics, brukerundersøkelser, skjemaer etc. samler inn informasjon om nettbrukerne dine, så dette må beskrives i personvernerklæringen. For å se et godt eksempel på en slik, kan du kikke på Datatilsynets egen personvernerklæring.

5. Alltid avslutt en side med en lenke

Dette er et veldig viktig CRO-grep, og øker nesten alltid konverteringsraten på et nettsted: At man innfører regelen om at alle sider skal avsluttes med en lenke, en knapp eller et skjema – altså et sted der det er mulig for bruker å gjennomføre en konvertering. For vår del avslutter vi alltid blogginnlegg som dette med en oppfordring til å klikke gjennom til kurs som er relevante i forhold til det artikkelen handler om. I en nettavis avslutter man alltid artikler med lenker til andre artikler og så videre.

At du hele veien tenker “persuasive path” – altså å bygge logiske stier gjennom nettstedet som alle fører fram til konverteringssider i siste instans, gjør det lettere for bruker å finne fram til konverteringene, og det gjør at webben skaper verdi for bedriften i større grad.

Lyst til å lære mer? Vi har en rekke kurs for deg som driver et nettsted.

 

 

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316