Instagram er først og fremst en merkevarebyggende kanal, men det er en del grep du kan ta for å utløse et direkte salg også. Dette er temaet for dette gratis videokurset: (Artikkelen fortsetter under videoen.)
De 7 posttypene er:
- Produkttagging
- Produktdisplay
- Produkt i bruk
- Tilbud
- Historien bak
- Arrangement
- Butikk og vindu
Her er noen eksempler:
1. Produkttagging
Å tagge produkter på Instagram er veldig effektivt. Dette gjør det mulig for bruker å kjøpe produktene dine direkte.
Produkttagging krever:
- Nettbutikk
- Produktfeed til Facebook
- Sammenkoblet Instagram og Facebook
- Instagram shopping
- Tagging av det enkelte bildet
2. Produktdisplay
Vis fram produktene dine! Kunden blir interessert i ting han faktisk kan se. Det finnes flere måter å gjøre dette på – her er noen:
- Flatlay (produkter som ligger flatt på et bord)
- Oppsett av enkeltprodukt eller samling av produkter
- Restprodukter
- Få igjen (på story)
Husk å fortelle kunden hva han skal gjøre for å få produktet i følgeteksten!
3. Produkter i bruk
Vis fram hvordan produktene dine kan brukes, eller hva man kan gjøre med dine varer og tjenester.
Noen varianter er:
- Vis fram klær på modeller (mote)
- Vis fram maten du har laget (restaurant)
- Vis fram fine frisyrer du har laget (frisør)
- Gi kunden tips til hvordan produktene kan brukes
- Influencer marketing
- Testemonials
4. Lag et tilbud
Bruk verktøy til å legge tekst oppå bildet og kunngjør tilbudene dine.
Noen nyttige verktøy for dette er:
- Canva
- Over (app)
- WordSwag (app)
5. Historien bak
Folk er mer tilbøyelige til å kjøpe når produktene betyr noe for dem. Fortell historien bak produktene dine!
6. Hold et arrangement
Inviter til kundekveld, frokostseminar, julegløgg eller andre arrangementer som får kunden til å besøke deg rent fysisk.
7. Bruk butikk og vindu
Har du en butikk med fine displays, eller et butikkvindu du har brukt tid og krefter på å style fint; vis fram dette på Instagram også!