Hvordan kan bedrifter bruke Instagram til markedsføring? Har har du fem kjappe tips til hvordan bedriften du jobber i kan bruke Instagram på en smart måte.
Instagram er et av de mest populære sosiale mediene i Norge. Tall fra Ipsos MMI viser at det nå er mer enn 1,6 millioner Instagram-brukere i Norge.
Men hvordan kan en bedrift bruke den populære kanalen til å nå ut til flest mulig?
Hvordan kan bedrifter bruke Instagram?
Aller først: du skal få to grunnleggende tips før jeg serverer deg smørbrødlista:
- Bruk bra bilder
- Lag oppdateringer som engasjerer
Instagram handler mest om bilder. Fine bilder. Derfor bør du bruke litt tid på å ta bilder som ser ganske så ålreite ut.
Bildene trenger ikke være teknisk perfekte, men du bør legge lista høyere enn for bildene du legger ut på Snapchat og Facebook.
Før du legger ut noe som helst må du også spørre deg selv om hvor sannsynlig det er at oppdateringen engasjerer målgruppa di. Dette er enda viktigere etter at Instagram varslet at de vil gjøre endringer i hvordan oppdateringene på Instagram vises.
Vis hvem du er
Det bor en liten kikker i de fleste av oss. Det er stas å bli bedt inn på kjøkkenet til en restaurant, og det er kult å se hvordan en baker greier å få til signaturen sin i stekeskorpen på et landbrød.
Så la oss tenke oss at du driver et bakeri.
Gi av deg sjøl. Inviter brukeren inn i varmen for å se hvordan de ansatte jobber. Vis hvordan kanelbollene dine blir laget.
Å vise hvem du er kan være bra for merkevaren din.
At andre ser hvor bra folk det er som jobber hos deg, og hvor moro det kan være å jobbe i bedriften (for du har vel bilde av smilende mennesker?), kan også føre til at du får flere og mer kvalifiserte jobbsøkere den dagen du trenger flere ansatte.
Vis kunder som bruker produktet ditt
Jeg har nevnt at du bør bruke litt tid på bildene du legger ut på Instagram. Lekre produktbilder på hvit bakgrunn kan være veldig, veldig fint.
Men dersom du driver et lite bakeri er det jo strengt tatt begrenset hvor mange kanelboller folk orker å se før det blir kjedelig (med mindre du har kreative evner som grenser til det overnaturlige).
Hvorfor ikke vise produktene dine i bruk? På den måten slår du minst tre fluer i en knallhard smekk:
- bildet blir mer interessant
- du viser at det faktisk finnes levende mennesker som bruker produktet ditt
- du viser at produktet ditt dekker et reelt behov hos folk
Arrangér konkurranser
Du har sikkert sett bedrifter bruke Instagram til konkurranser. Det kan være smart.
Husk bare at konkurransen må være relevant i forhold til målgruppa di. Det er ingen vits i å arrangere en konkurranse som ender opp med at du får drøssevis med nye følgere som er totalt utenfor målgruppa di.
En konkurranse kan skape mye blest rundt deg og produktene dine, og du får gjerne mange nye følgere – uten at du trenger å mase om det.
Test ut produktidéer
Noe du muligens ikke har sett mange bedrifter bruke Instagram til, er å teste ut produktidéer.
Vi kan jo fortsette å drodle litt rundt baker-eksempelet vårt.
Dersom du skal lansere et nytt brød, men er usikker på om du skal lage et brød med valnøtter eller et med hasselnøtter, kan du for eksempel legge ut et lekkert bilde av de to brødene ved siden av hverandre og spørre hvilket av brødene folk vil ha.
Eller kanskje enda bedre: bruk et bilde av en av de ansatte som står med de to produktene ved siden av hverandre.
Det ligger naturlig for oss å svare når vi blir spurt om noe, og en god bonus ved å stille akkurat denne type spørsmål, er at du kan være tryggere på at kundene virkelig vil ha det nye produktet den dagen du lanserer det.
Vis at du bryr deg
Et siste tips før du kan begynne å arbeide mer med Instagram-kontoen din: vis at du bryr deg.
Det kan du gjøre ved å følge andre som er i målgruppa di, skryte av bildene som den fornøyde gjesten din legger ut fra bakeriet ditt, og ikke minst svare når noen spør deg om noe.
Ved å vise at du bryr deg, bygger du relasjoner. Og gode relasjoner er viktig i alle salgsprosesser.
Sånn. Slik kan altså bedrifter bruke Instagram.
Har du lyst til å lære mer? Webgruppen har kurs i Instagram og andre sosiale medier:
Få informasjon om kurs i Instagram