Den perfekte landingssiden

En landingsside er den siden som skal skaffe deg et salg når du driver markedsføring på Google, Facebook, i epost og lignende. Landingssiden er altså der du “lander” når du klikker på annonsen. Her får du 6 tips til hvordan den kan optimaliseres:

https://www.facebook.com/webgruppen/videos/1910025432361243/

Her er de 6 rådene oppsummert:

1. Lag riktige overskrifter

Overskriften (og det visuelle inntrykket) skal bekrefte for bruker at han er kommer rett ved første øyekast. Derfor er det sentralt å gjenta nøyaktig den samme ordlyden fra annonseoverskriften eller fra epost-lenken, slik at bruker umiddelbart ser at han er kommet riktig. Står det “Billig PC” i annonsen, skal det også stå “Billig PC” som overskrift på landingssiden – og ikke for eksempel “Rimelige Dell-maskiner” eller “Dell X30”. Føler ikke kunden at dette stemmer helt umiddelbart, klikker han rett på “tilbake”-knappen, og forsvinner ut igjen. Da spiller det ingen rolle om resten av siden er bra – kunden kommer ikke til å se den.

2. Lag “hooks”

Hooks, eller kroker på norsk, er faktorer som skal huke tak i kunden og få ham til å se nærmere på siden. Mange produktbilder kan fungere som hooks, og det samme kan en tydelig knapp med “prøv gratis” eller en prisbombe som gjør det tydelig at dette er viktig. Punkt 1. skal forhindre at kunden umiddelbart forsvinner ut igjen, mens punkt 2. skal “huke tak i ham” og få ham til å urforske landingssiden din litt videre. Gi noe som er interessant for en potensiell kunde ved hørste øyekast.

3. Bruk drivere i brødteksten

Jo mer informasjon kunden trenger for å fatte kjøpsbeslutning, jo lenger blir teksten på landingssiden. Og jo lenger teksten er, jo viktigere er det at du gjør grep for å få ham til å fortsette å lese, slik at han får med seg alle de gode argumentene. Her bruker vi gjerne grep fra faget å skrive for nett, altså at man bruker kulepunkter, uthevinger, korte avsnitt, mellomtitler og kanskje også fargede bokser, bilder og “pullquotes” innimellom. Hensikten er at bruker skal føle at det stadig er noe nytt interessant å lese/se om dette produktet. Jo lenger landingssiden er, jo viktigere er det at du bruker drivere, men også på landingssider som bare er ett skjermbilde lange bruker man gjerne kulepunkter for å oppsummere fordelene/egenskapene ved produktet.

4. Legg inn en closer

Etter at du har gitt kunden alle de gode argumentene for at han burde kjøpe – og dessuten har formidlet fakta som motbeviser de innvendingene han måtte ha – da er tiden inne til å avslutte salget med en “closer”. En closer er et element som skal utgjøre “tungen på vektskålen” – den skal fjerne siste rest av motvilje hos kunden og få ham til å fatte endelig beslutning om å kjøpe. En tidsbegrenset rabattert pris kan være en closer; det samme kan bonuser eller to-for-en, eller “ta med en venn i tillegg, for halv pris”. Closeren skal plasseres etter brødteksten, men før kjøpsknappen.

5. Lag en uimotståelig call-to-action

En call-to-action på nett kan være en knapp, en lenke eller et skjema. På enkeltsides landingssider har man gjerne bestillingsskjemaet direkte på siden, og det kan man godt gjøre også på lenger sider. Men andre steder er det mer naturlig å lage call-to-action som en handlingsutløsende lenke eller en knapp som leder til en egen bestillingsside.

Er CTA (Call To Action) en lenke, bør den stå inne i hovedteksten (ikke ut i marg), på eget avsnitt, være uthevet, understreket, blå og 7-12 ord lang. (For eksempel “Bestill plass på Bedre Resultater-konferansen nå”). Er det en knapp bør den ha en tydelig annen farge enn andre farger på siden, slik at den skiller seg ut. Den bør dessuten være temmelig stor, og ordene på knappen kan gjerne være omtrent det samme som om det var en lenke. “Få 3 kriminalromaner for 49,-” eller “Flytt ditt strømabonnement nå” kan for eksempel være gode knappetekster.

For oss som ikke er drevne på profesjonelle designerktøy som Photoshop og lignende, kan en gratis tjeneste som DaButtonFactory være til god hjelp med å lage gode knapper.

6. Legg til en spiker

Spikeren er oppkalt etter “spikeren i kista” – vil du ikke kjøpe, så skal du. 😉 Spikeren er egentlig et trygghetselement, som skal gi ekstra trygghet til de som nøler helt i siste fasen av kjøpsprosessen. Det er derfor vanlig å putte spikeren inn etter CTA-elementet, men i umiddelbar nærhet til denne, slik at bruker får øye på det når han ser på kjøpsknappen. Det viser seg at de som er trygge ofte ikke engang legger merke til spikeren, men de som nøler mens de ser på CTA-knappen oppdager den. Spikeren kan være trygghetssymboler som såkalte “trust bagdes” eller kredittkortlogoer, eller det kan være en kort tekst som “full returrett” eller “bestill helt trygt”. Hensikten er å fjerne tvil og usikkerhet.

 

Syns du dette var interessant og har lyst til å lære mer? Vi har en rekke kurs!

 

 

Handlekurv