Facebook har begrenset rekkevidden på innlegg fra sider

I høst har Facebook gjort endringer i algoritmen som regulerer hvordan innlegg fra sider blir vist i newsfeeden til brukerne. Dette innebærer at Facebook nå vil at de som  administrerer sider skal betale for å nå ut til like mange, som man før gjorde gratis. Hvis man ikke betaler for å promotere innleggene, vil rekkevidden på det man poster på Facebook kunne innskrenkes med opp til 40 %.

Facebook hevder at disse endringene kommer som en følge av at informasjonen som blir postet i newsfeeden må reguleres for at brukerne ikke skal oppleve innholdet som spam, og at de derfor stiller høyere krav i konkurransen om folks oppmerksomhet.

Bildet viser effekten ved å promotere et innlegg.

Det kan stilles spørsmålstegn ved om økt reklame og promoterte innlegg heller vil ha motsatt effekt, og faktisk øke følelsen av spam hos brukerne. Brukerne har selv ”likt”sidene fordi de ønsker oppdateringer, men de har ikke sagt ja til at de ønsker mer reklame. Det er liten tvil om at Facebook øker sin inntjening ved å innføre disse endringene, og enkelte mener dette er et grep for å styrke selskapets økonomi fremfor å gjøre newsfeeden mer relevant for brukerne. Foreløpig er det lite man kan gjøre for å sno seg rundt disse endringene, men det finnes et tips som man kan benytte seg av. Du kan oppfordre de som har ”likt” siden din til å gjøre følgende:

1. Gå til din side på Facebook
2. Hold markøren over ”Likt”-knappen
3. Velg “Vis i nyhetsoppdateringen
.

Til brukere som har gjort dette, vil flere av nyhetspostene som du publiserer komme opp i nyhetsoppdateringen din, og brukeren mottar mer informasjon fra sider som han er interessert i. Nesten slik som det var i ”gamle dager”…

Til slutt vil vi minne om at den beste måten for å skaffe trafikk til siden er å skape relevant innhold for brukeren din.

Handlekurv