Hvilke digitale kanaler fungerer best?

Du som er markedsfører eller kommunikatør har jo mange digitale kanaler å velge mellom. Alt er imidlertid ikke like lønnsomt, så hvilke kanaler bør du egentlig prioritere?

De fleste bedrifter opplever nok at disse tre kanalene er de som gir mest:

  • Søk
  • Sosiale medier
  • E-post/SMS

Det finnes selvfølgelig også en del valg innenfor hver av disse kategoriene, så vi skal se litt nærmere på hver av dem:

Digital markedsføring med søk (Google)

Google er den største trafikk-kanalen på nettet med stor margin. Med synlighet på Google sørger du for at de som leter etter dine varer og tjeneste finner deg når de søker. Dette kan du gjøre på to måter: Ved å drive med SEO (søkemotoroptimalisering), altså jobbe med oppsett og innhold på nettsidene dine, slik at du rangerer godt uten å betale for det, og/eller ved å kjøpe betalte annonser på Google, såkalte Google Ads.

SEO krever kompetanse og arbeidsinnsats, men gir også veldig mye over lang tid når det først er gjort. Google Ads koster penger, men du betaler bare for faktiske klikk og du kan starte umiddelbart, slik at du får flere kunder til websidene dine her og nå. Mange virksomheter gjør begge deler – de jobber aktivt med SEO på eget nettsted, og kjøper også Google Ads.

Digital markedsføring med sosiale medier

De mest brukte kanalene her er Meta sine, altså Facebook og Instagram. Her kan og bør du også gjøre to forskjellige ting: Jobbe med å holde en god dialog med kunder og interessenter gjennom gratis posting, kundedialog i Messenger og mer – og kjøpe betalt annonsering der du viser konkrete budskap til bestemte målgrupper.

Sosiale medier er ofte ikke direkte salgsutløsende, men de gjør én ting bedre enn noen andre kanaler: De gjør at nye kunder oppdager deg. Sosiale medier gjør at du kan nå ut til folk med et budskap som de IKKE selv har søkt etter, altså at det er en push-kanal der Google er en pull-kanal.

I tillegg til Meta bør bedrifter som jobber med yngre målgrupper også sjekke ut TikTok, og de som jobber business-to-business bør også vurdere LinkedIn som aktiv kanal.

Digital dialog-markedsføring (e-post, SMS og DM)

Dialogkanalene er ofte “salgsmaskinene” for bedriften. Med e-post og/eller SMS kan du foreslå konkrete produkter, sende ut tilbud og jobbe direkte med dine aller varmeste kunder: De som allerede har kjøpt av deg, og de som har meldt seg på nyhetsbrevet eller SMS-listen din.

Det går an å sende ut rene nyhetsbrev med oppdateringer fra bedriften, men ofte er det de helt konkrete tilbudene som fungerer best, og som er det kundene forventer å få. E-post og SMS er svært salgsutløsende kanaler, og vil også typisk gi den høyeste ROI’en, altså at man får mest igjen for investerte kroner.

E-post fungerer veldig godt for alle som jobber business-to-business, eller har et voksent publikum. For de som jobber med varehandel vil SMS ofte være et enda bedre valg. SMS vil også være mer effektivt for å nå yngre målgrupper.

DM – direktemeldinger i sosiale medier – er spennende dialogkanaler som det er verd å vurdere. Som e-post og SMS krever også direktemeldinger et forhåndssamtykke, ref. Markedsføringslovens paragraf 15. På Facebook vil en firmaprofil heller ikke kunne sende DM til en personlig profil med mindre den personlige profilen har sendt DM til firmaprofilen først, eller har gitt et samtykke på andre måter.

Innhold er viktigst!

I alle disse kanalene vil det være slik at innholdet avgjør hvor effektiv markedsføringen er. Her er noen innholdsferdigheter som er nyttige:

Vi i KnowHouse har selvfølgelig kurs i alt dette og mye mer.

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316