Måten du benytter hashtags/emneord på kan ha stor innvirkning på hvordan du når ut, og til hvem.
Det mest brukte ordet på Instagram er #love, det er knyttet til over 600 000 000 bilder. Det betyr at dersom du bruker dette kommer det opp i søket, men sekunder etter erstattes det av nye bilder som nå ligger foran ditt.
Prøv å skape en personlig hashtag og vær konsekvent i bruken av denne. Få gjerne dine kunder til å benytte denne når det er aktuelt, da vil du nå enda bredere ut. For å gjøre dine kunder kjent med din hashtag kan du blant annet sette den på passelig markedsmateriell, og benytte den i flere kanaler.
Spørsmålet om du skal skrive på for eksempel norsk, engelsk eller begge deler er opp til deg, men fordi mange benytter engelsk i sosiale medier kan det være gunstig med bruk av begge. Samtidig må du være tro mot din merkevare, og dersom det ikke er relevant kan det være bedre å kun holde seg til ett språk.
En frisør kan for eksempel bruke hashtags som: #frisør #hår #hair #blond #blonde, men også navnet på sin salong, produkter de bruker, og tidsaktuelle/populære ord som folk søker på (for en oversikt over de mest vanlige hashtags se her). Dersom noen søker etter inspirasjon til ny sveis kan et bilde på Instagram, som viser et godt resultat på en fornøyd kunde, være det som gjør at man velger den frisøren neste gang.
Intagram har nylig innført en oppdatering som tilater redigering av innlegg i etterkant av publisering, slik kan du innføre et fast ord også i dine tidligere poster. Det er ingen begrensning på antall hashtags, men hold dem aktuelle.
Sosiale medier handler om engasjement, så det krever en innsats. For å lykkes er det ikke nok å kun være tilstede, det er også viktig å engasjere seg i andres profiler, kommentere og like i håp om å tiltrekke andre til din profil.
Noe du kan spørre deg selv om når du skal skape virkningsfulle hashtags:
- Hvordan beskriver jeg produktet/tjenesten med ett ord?
- Hvilke ord vil jeg forbindes med?
- Hvordan beskriver jeg bildet?
- Hva er folk opptatt av?
- Hva ville jeg selv søkt på?
#hashtag i vei og lykke til!