I veksten av sosiale medier og andre markedsstrategier har mange hevdet at epostmarkedsføringen er død, eller i alle fall utryddingstruet. Men det stemmer ikke, epostmarkedsføring en av de mest praktiske og kostnadseffektive metodene vi kan bruke til å utvikle og vedlikeholde forholdet mellom et merke og en kunde. Vi må bare tenke nytt og tilpasse oss utviklingen.
Bedre segmenter
Det er enkelt å dele mottagere inn i grupper ut ifra den informasjonen du har om dem. Ved å sende relevant kommunikasjon til segmenter vil denne oppfattes som mer personlig. Du kan også unngå at folk melder seg av nyhetsbrev fordi det blir for mange som er irrelevante for dem.
Mobil evolusjon
Sørg for at tekst/grafikk er tilpasset smarttelefoner. Dette kan lede til raskere respons, og generere salg.
Design
Hold designet enkelt og oversiktlig, men gjerne dynamisk. Tenk merkevarebygging! Ha med logo, nettsidelink og annen relevant informasjon i enhver mail.
Bedre synlighet
I motsetning til poster i sosiale medier blir eposten i kundens innboks helt til de velger å gjøre noe med den manuelt. Men det er opp til deg å skape en god tittel, og et godt innhold, dersom du skal overbevise kunden til å klikke seg inn.
Riktig kommunikasjon
Det er vanskelig å lage fristende og selgende emnefelt/overskrifter, men hold dem relevante og ikke lov mer enn du kan holde.
Ved riktig segmentering og skreddersydd kommunikasjon kan du nå flere, men mottager må forstå at eposten har en verdi for dem.
Klare svar
Salgskvitteringer, bekreftelser, men også fraværsmeldinger og andre automatiserte meldinger gir kunder/kontakter den informasjonen de behøver, samtidig bidrar det til merkevarebygging.
Gjør det enkelt
Hva er formålet med eposten? Informasjon, direkte kjøpsbeslutning eller klikke videre til hjemmesiden deres? Vær tydelig i kommunikasjonen for å unngå avmelding og lave klikkrater. Men husk at avmelding bør være like enkelt som påmelding, dette skaper tillitt.
Fremtiden
Epostmarkedsføring er fortsatt en effektiv strategi for nettmarkedsføring. Du må bare lære deg hvordan du utnytter kanalen i forhold til ditt merke, dine produkter eller dine tjenester. Markedsførere som i tillegg ser på epostmarkedsføringen gjennom forbrukerens øyne og tilpasser seg fremtidens løsninger vil ha en betydelig fordel foran sine mindre innovative konkurrenter.