Hvordan lage en annonse på Facebook?

Det kan være vanskelig å sette opp en Facebook-annonse om man ikke har gjort det før. Facebook har riktignok gjort det enklere med det nyeste grensesnittet, men her er en trinn-for-trinn-veiledning for deg som vil lage din første Facebook-annonse.

Forutsetningene

For å lage en Facebook-annonse må følgende forutsetninger være på plass:
 
1. Du trenger å ha en Facebook-side som kan brukes som avsender
2. Ønsker du å annonsere på Instagram også, trenger du også å ha en Instagram-profil for bedriften
 
Når dette er i orden, er du klar for å gå videre: (saken fortsetter under bildet)
 
 

Pålogging og oppsett av annonse

 
Facebook har en egen selvbetjeningsplattform for annonser. Slik går du fram for å lage en annonse på den:
 
1. Logg på https://adsmanager.facebook.com/adsmanager/ Det er der du setter opp din annonse.
 
Du ser et bilde som ser omtrent slik ut:
 
 
Hvis det ser helt annerledes ut, har du antakelig en annen versjon av grensesnittet. Facebook bruker dessverre flere samtidig. Du kan forsøke å følge hovedprinsippene i veiledningen likevel, for innstillingene er i hovedsak de samme.
 
2. Klikk på den grønne knappen, “opprett kampanje” (se bilde over). Da får du et slikt bilde:
 
 
3. Definer målsetting for annonsen, og klikk deretter “Fortsett”. Vær så ærlig som du kan med hva du egentlig ønsker å oppnå med kampanjen. En veldig vanlig målsetting er å få klikk inn til en nettside, altså målsettingen “trafikk”. I det følgende er det denne jeg bruker i eksempelet.
 
Du får da opp et bilde som ser omtrent slik ut:
 
Skjermskudd fra Facebook sin selvbetjeningsløsning for annonser
 
 
4. Gi kampanjen et navn og klikk “neste”. Det er ikke nødvendig å fylle ut noe mer her med mindre du jobber mer avansert med kampanjer.
 
Du får da dette skjermbildet:
 
Skjermskudd fra Facebook Ads manager
 
5. Her skal det fylles ut flere ting:
 
Annonsesettnavn: Finn på noe
Konvertering: Velg nettsted
Budsjett og tidsplan: Velg en sum per dag som gir mening for deg, velg startdato og sluttdato
Publikumskontroller: Definer hvem du vil at skal se annonsen (for eksempel alle over 25 i Bergen og omland)
Plasseringer: Velg automatisk innstilling, eller klikk på manuelt og definer selv hvor på Facebook og Instagram annonsen din skal vises.
 
I høyrespalten nå kan du se hvor mange systemet anslår at vil se din annonse, og hvor mange klikk dette ventelig vil gi deg for det budsjettet du har valgt: (Under “beregnede resultater per dag)
 
Skjermskudd fra Facebook Ads Manager
 
Klikk neste når du er fornøyd.
 
6. Den siden du da kommer til er den der du lager design for din annonse:
 
Skjermskudd fra Facebook Ads Manager
 
Her skal flere ting fylles ut:
Identitet: Definer hvilken side som skal stå som avsender for annonsen på Facebook og eventuelt Instagram
Annonsekilde: Velg manuell opplasting
Format: Velg format for annonsen
Annonseinnhold: Legg inn bilder og tekst til annonsen (du kan gjerne eksperimentere litt og se hvordan det blir – klikk av for “forhåndsvisning av annonse” i høyrespalten, så kan du bla deg gjennom visningene)
Handlingsoppfordring: Velg hva som skal stå på knappen
Mål: Skriv inn webadressen til siden  du vil bruker skal komme til når hen klikker
 
7. Klikk den grønne “publiser”-knappen når du er fornøyd.
 
Gratulerer! Du har nå laget din første Facebook-annonse.
 
Har du lyst til å lære mer om forskjellige former for digital marketing? – Se våre kurs her.
Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316