Hvordan lage Instagram Stories?

Etter hvert som bruken av nyhetsfeeden har gått ned, spesielt på Facebook, har også Stories vokst fram som det store nye suksessformatet. Vinneren på området er Instagram, som rundet 500 millioner daglige brukere på Instagram Stories i januar 2019. (Facebook rapporterte 300 millioner brukere på Facebook og Messenger Stories i mars, og Snapchat har til sammenligning ca 190 millioner daglige brukere på all sin funksjonalitet til sammen.)

Flere etablerte teknologimedier snakker om at Stories er den nye nyhetsfeeden i sosiale medier, og kanalen har da også fått en prominent plass på både Facebook og Instagram-appene:

Plassering av stories i nyhetsfeed

En Story/historie er en eller flere bilder og videoer med effekter på, som spilles av løpende. Man kan laste opp flere elementer i løpet av en dag. Elementene forsvinner etter 24 timer (men elementer du ønsker å vise over lenger til kan legges til i Høydepunkter).

Så hvordan lager man egentlig en Story?

Denne prosessen har 3 elementer:

  1. Ta et bilde eller en video
  2. Legg på effekter
  3. Publisér

Vi skal se på disse prosessene én for én:

1. Ta et bilde eller en video

Du starter med å stå i nyhetsfeeden på Instagram og så klikke på din egen logo/ditt eget profilbilde øverst til venstre. Har du allerede laget minst ett stories-element på dagens story, må du klikke på plusstegnet inne i ringen mens eksisterende Stories-element spiller:

hvor man klikker for å lage stories

Du får da opp kameraverktøyet, og kan ta et nytt bilde, holde fingeren på ta bilde-knappen over lenger tid for å spille inn video, eller velge et bilde fra kamerarullen. Du kan også ta foto med forskjellige alternativer, for eksempel livesendinger, sakte film og boomerang. Du kan også velge ansiktsfiltre for å skape morsomme effekter med selfie-bilder.

ta bilder til stories

Velg det du ønsker, og ta et bilde.

2. Legg på effekter

Når bildet er tatt (eller hentet opp fra kamerarullen), er tiden inne til alt det som gjør Stories et spesielt morsomt format å jobbe med. Nå kan du nemlig legge til forskjellige effekter på bildet.

I menylinjen over bildet du har tatt, kan du (fra venstre mot høyre:) angre på bildet og prøve igjen, lagre bildet til egen mobil, legge inn lenke til din IGTV-konto, legge til effekter, tegne på bildet og skrive inn tekst.

Velger du å klikke på effekt-ikonet, får du opp en skjerm med forskjellige muligheter (bildet til høyre under).

Disse mulighetene er (radvis fra venstre mot høyre):

  • Å legge til en stedstagg for hvor bildet er tatt. Klikker man på denne får man se på kartet hvor stedet er, og også andre stories som er merket med samme sted.
  • Å tagge en annen bruker. Dette gjør det også mulig for den som blir tagget å dele storyen videre på sin egen story.
  • Å merke med en emneknagg/hashtag. Dette gjør det mulig å føye storien til en tematisk kontekst. Når man klikker på taggen får man også se andre stories merket med samme emneknagg.
  • Å legge på forskjellige giffer – animerte tegninger, piler, figurer mm. Det finnes tusenvis av forskjellige giffer, og man kan søke dem opp på tema (søk på engelsk).
  • Å legge til klokkeslett for når storien lages.
  • Å legge til en meningsmåling der folk kan svare ja eller nei (eller andre alternativer du legger inn) på et gitt spørsmål.
  • Å la bruker stille deg et spørsmål. Nyttig for å få innspill fra brukerne dine.
  • Å legge til en nedtelling fram mot et angitt tidspunkt. Nyttig foran arrangementer etc.
  • Å legge inn en slider der bruker kan flytte emojien i forhold til hvor mye han liker det han ser.
  • Å legge inn en quiz hvor du stiller et spørsmål og definerer svaralternativer for å få tilbakemeldinger fra følgerne.
  • Å legge inn temperaturen der du er akkurat nå.
  • Å ta et nytt bilde som da blir en bildeetikett inne i det bildet du allerede har tatt.

Du kan legge på flere forskjellige effekter.

Hvis du angrer på en effekt, kan du holde fingeren på den og langsomt bevege den ned mot midten av skjermen. Da dukker det opp en søplekasse, og effekten forsvinner igjen.

Fortsett med effekter på bildet til du er fornøyd.

3. Publisér til din story

Når du er fornøyd med det du har laget, klikker du på “send til” nederst i høyre hjørne. Her kan du velge å sende din story direkte til en annen bruker, eller (som man vanligvis gjør) publisere til din egen story.

Du kan også godt bare publisere direkte til din story med knappen som er nederst til venstre.

slik publiserer du din story

Vil du bare at nære venner skal se din story, kan du klikke på den grønne knappen nederst for å publisere kun til nære venner.

Hva hvis du angrer?

Hvis du har publisert et story-element som du angrer på, kan du klikke på de tre prikkene nederst i høyre hjørne mens du spiller av nettopp dette elementet. Du vil da få opp flere alternativer, og en av dem er å slette elementet.

Du kan gjøre dette når som helst etter at elementet er publisert.

Det er altså ingen grunn til ikke å prøve ting ut om du er usikker på hvordan det fungerer. Stories er et uformelt og lekent medium, så her er det bare å hive seg på!

Lyst til å lære mer om Stories eller noe annet innen digital marketing? Vi har en mengde forskjellige kurs.

 

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316