For å lykkes med innholdsmarkedsføring er det helt avgjørende å kjenne sin målgruppe. En god forståelse kan forme ethvert aspekt av din innholdsstrategi, fra utvikling til distribusjon.
For å finne, og bli kjent med, målgruppen kan du bruke journalistens verktøy: hvem, hva, når, hvor, hvordan og hvorfor.
Hvem?
Det innlysende spørsmålet for å finne målgruppen er å spørre seg: hvem er de?
Du kan identifisere målgruppen ved å utføre grunnleggende markedsanalyse, som inkluderer konkurrentanalyse, fokusgrupper, markedsundersøkelser og målinger. I tillegg kan web og sosial medieanalyse gi innsikt i hvem som søker på ditt merke og besøker bedriftens plattformer.
Organisasjoner med mindre budsjetter kan se til sine konkurrenter, kartlegge målgruppen de snakker til/med og skaffe tredjeparts analyserapporter som gir verdifull informasjon om interessenter. Selv om det virker som et enkelt spørsmål, så er evnen til å svare på hvem målgruppen er fundamentet for alt som kommer etterpå.
Hva?
Når du vet hvem målgruppen er, kan du kartlegge ”hva”. ”Hva” i denne sammenhengen er det type innhold din målgruppe vil ha. Hva som er verdifullt og informativt for dem?
Med en overflod av tilgjengelig innhold ligger ikke utfordringen bare i å få målgruppen til å klikke, men også til å konsumere og dele ditt innhold med sine personlige og profesjonelle nettverk. Å vite hva din målgruppe mener er vesentlig avgjør hvilket innhold som er tilpasset deres verdier.
Å engasjere seg i sin målgruppe, ikke bare som konsumenter men som individer, kan etablere tillitt, fremme gjenkjennelse og bygge merkelojalitet.
Når?
Det er viktig å vite hvilken type innhold målgruppen vil ha, men like viktig er å vite når de vil ha det. Når lar de seg mest sannsynlig engasjere? Når er de mest aktive på epost eller sosiale nettverk? Å kunne avgjøre tider målgruppen er mottagelige for å motta og dele innhold kan ha en avgjørende innvirkning på tid og plattform for distribuering. Avhengig av hvilke produkter/tjenester du tilbyr, og hvem du retter deg mot, kan det også være nødvendig å finne måter å automatisere publisering av innhold for å forsikre deg om å nå målgruppen etter normal arbeidstid.
Hvor?
Det er lett å føle behov for å være over alt til alle tider. Men å maksimere innholdsmarkedsføringsinnsats krever å finne ut hvor målgruppen er mest aktiv. Å konsentrere seg om kanalene din målgruppe oftest engasjerer seg i lar deg optimalisere dine resurser og møte dem akkurat der de er.
Hvorfor?
Merkene med størst suksess har ikke bare et produkt eller en tjeneste; de har en misjon, en som resonerer med deres målgruppe. Istedenfor å fortelle målgruppen hva de vil ha, eller hvorfor de bør ha det, finn ut hvorfor de motiveres. Finn ut hvorfor de engasjerer seg i noen typer innhold mer enn andre. Å spørre hvorfor, kan hjelpe en bedrift med å produsere innhold som virkelig preger og inspirerer dem.
Hvordan?
Utmerket innhold handler om å vite hva din målgruppe vil ha og hvor de liker å få det. Men utmerket innhold handler også om kommunikasjon, og krever en forståelse for hvordan din målgruppe snakker. I starten av enhver innholdsmarkedsføringskampanje bør du bli kjent med målgruppen ved å bruke tid på å lese hva de leser og se på det de ser på. Utarbeid en forståelse for nøkkelord, terminologi og referanser som resonerer med din målgruppe, og bruk det i innholdet du utvikler. Det kan være vanskelig å bli kjent med din målgruppe, men å spørre de rette spørsmålene fra starten av kommer til å gi et solid fundament for en sterk og effektiv innholdsmarkedsføringstrategi som produserer langsiktige resultater.