Hvorfor investere i kurs?
Å gå på kurs gir store gevinster til både personen som tar kurset og bedriften som eventuelt finansierer det. Noen sentrale grunner til å investere i kurs er:
Du ønsker å tilegne deg konkrete ferdigheter.
Dette er et argument som først og fremst gjelder konkrete ferdighetskurs som kurs i videoredigering, Google Analytics, kurs i livestreaming ol. Nye ferdigheter gir nye muligheter, både for arbeidsgiver og deg selv!
Du ønsker å forbedre bedriftens resultater.
Mange av kursene gir deg kunnskap som direkte kan omsettes til resultatforbedringer og inntjening. Dette gjelder for eksempel kurs i søkemotoroptimalisering, annonsering på Facebook eller sertifisering i digital marketing. Kurs i disse emnene vil ofte helt konkret tjene inn sin egen kostnad, ofte på bare en dag eller to!
Du ønsker å forhindre at virksomheten gjør feil.
Digitalt arbeid skjer innenfor rammene av flere forskjellige juridiske rammer, som bl.a. Lov om Opphavsrett, Språkloven, WAD-direktivet, GDPR og så videre. Å bryte slike regler kan medføre vesentlige bøter og andre sanksjoner. Kurs der du lærer om dette, for eksempel kurs i nettjuss, klarspråk eller universell utforming hjelper deg å kjenne igjen faresignaler og unngå fallgruver.
Du vil ta vare på virksomhetens omdømme
I tillegg til faktiske lover og regler, finnes det også en mengde uskrevne regler, etablert praksis og kutyme i digitale flater. Å tråkke feil her kan ofte medføre direkte kostnader eller i det minste tap av omdømme. Håndtering av henvendelser i sosiale medier ett eksempel på slikt arbeid. Kurs som har med sosiale medier å gjøre hjelper til å beholde og styre omdømmet, og det samme gjør nær sagt alle kurs fordi de dekker vanlig praksis på områdene de dekker.
Du ønsker å gi ledelsen bedre informasjon.
Dette argumentet gjelder for eksempel kurs i Google Analytics og i analyse av sosiale medier. Disse kursene lærer deg å hente ut nøkkelinformasjon som sikrer bedre digital styring i bedriften.
Du ønsker å påta deg flere oppgaver.
Vi har mange kurs som raskt setter deg i stand til gjennomføre nye arbeidsoppgaver knyttet til digital markedsføring og kommunikasjon. Ikke bare vil du lære å gjennomføre oppgavene, men du vil også lære å gjøre dem på effektive og resultatskapende måter.
Du ønsker å gjøre en bedre strategisk forankret jobb.
Du som har jobbet med digitale kanaler en stund og mestrer de grunnleggende ferdighetene, vil kunne sikre at digitale tiltak bidrar til verdiskapningen i bedriften. Kurs om webanalyse, innholdsledelse og prosjektgjennomføring gir deg verktøy til dette.
Du ønsker å oppdatere deg.
Digitale kanaler er i stadig endring, og for å sikre at bedriftens digitale satsning er oppdatert og relevant, er det nyttig å gå på kurs. Nesten alle våre kurs har et element av oppdatering.
Du ønsker inspirasjon.
Enten målet er å få ny glød for oppgaven eller å bli inspirert til å nå nye høyder, kan vi tilby kurs som gir økt forståelse, fornyet engasjement, og nye ideer.
Her er også noen mer generelle argumenter som taler til fordel for å styrke sin kompetanse på digitale fag:
Digitale kanaler er blitt en forretningskritisk arena for de fleste virksomheter.
De aktørene som lykkes på nett er de som brukerne foretrekker. Og i digitale kanaler er det kunden som velger – i en verden av overflod der alt er tilgjengelig fra både inn- og utland. Det å sørge for at man blir oppdaget av kunden, at man gir et godt inntrykk, tilrettelegger for gode transaksjoner og gir god, oppdatert og lett tilgjengelig informasjon, blir dermed forretningskritisk.
Digitale kanaler flytter markedsandeler.
Brukerne går på nett først når de søker informasjon om varer og tjenester, og dersom de ønsker informasjon. De leverandørene som først blir funnet på nett blir dermed de som brukerne foretrekker, og på denne måten flytter nettet markedsandeler. En markedsposisjon i den fysiske verden lar seg ikke direkte overføre på nett. For eksempel har rangering på søkemotorer ikke noe med fysisk markedsposisjon å gjøre – de som gjør de rette grepene er de som vinner.
Syns du kompetanse er dyrt? – Prøv uvitenhet!
De som vinner på nett er de som forstår de digitale kanalene og kan iverksette de rette tiltakene. Det å lykkes i digitale kanaler er ofte ikke et spørsmål om å ha de største budsjettene, men om å gjøre de riktige tingene. Det er kompetansen som utgjør forskjellen på en virksomhet som lykkes på nett og en som ikke gjør det. Det koster riktignok litt å gå på et kurs, men som regel koster det langt mer å la være!
Digitale kanaler er i stadig utvikling.
Digitale kanaler er i stadig endring. Nye teknologier kommer til, nye metoder utvikles og vi får stadig mer kunnskap om kundene våre. Et selskap som ønsker å beholde eller styrke sin posisjontrenger normalt å sende sine digitale ansatte på minst ett kurs i året – gjerne flere.
Digitale kanaler krever spesialkompetanse.
Det å drive digital informasjonsformidling og/eller markedsføring krever at man har kompetanse om en rekke områder, blant annet disse:
- Skriving for web
- Søkemotoroptimalisering
- Bildebruk
- Kommunikasjon i sosiale medier
- Digital strategi
- Bruk av statistikkverktøy som Google Analytics
- Bruk av forskjellige digitale markedsføringskanaler
- UX og tilpassing til brukerbehov
Hver av disse emnene (og flere andre) krever spesialisert kunnskap. Har man tatt ett kurs betyr det altså ikke at man ikke trenger å ta flere. Men det lønner seg selvfølgelig å velge det kurset eller de kursene som vil gi størst nytteverdi i forhold til bedriftens/etatens nåværende utfordringer.