I 2015 må du ha mobilvennlig nettbutikk

Bruken av smarttelefon og nettbrett til netthandel øker stadig.Stadig flere kunder bruker mobile enheter for å innhente informasjon om produkter før de handler. E-handelsrapporten fra Posten og Bring for 2014 viser at ca. 15 % av netthandelen i de nordiske landene foregår på mobil eller nettbrett, og dette er forventet å øke betraktelig i tiden fremover. Samtidig viser e-handelsrapporten at forbrukere i dag leter etter informasjon på færre sider enn før, og heller går direkte til den nettbutikken der de finner den beste informasjonen.

TNS Gallups Årsrapport for internettbruk i 2014 viser at 84 % av nordmenn har smarttelefon. Videre viste rapporten at 54 % av trafikken til de målte nettstedene kom fra mobil eller nettbrett, hvorav 37 % kom fra mobil. Disse tallene understreker viktigheten av å optimalisere nettbutikken din for smarttelefoner nå.

Her er 5 tips til hvordan nettbutikken din blir mer brukervennlig på mobil:

1. Ha en responsiv side og optimaliser for bruk av smarttelefon

De viktigste menypunktene bør ligge øverst i webdesignet for mobile enheter.
Legg de viktigste menypunktene øverst i designet, og bruk store knapper sånn at brukeren enkelt kan navigere på en touchscreen.

Et responsivt design vil si at nettsiden tilpasser seg skjermstørrelsen på den enheten du bruker. Det betyr allikevel ikke at det holder å kun ha en responsiv side. I et responsivt design dyttes menyknapper og innhold nedover i siden. Derfor er det viktig at du (eller din webdesigner) tenker på hvor på skjermen menyen og knappene legger seg, samt størrelsen på knappene. Viktige menypunkter og viktig informasjon bør ligge øverst. Husk at det skal være mulig å navigere seg rundt i nettbutikken også for oss med pølsefingre.

Her kan du sjekke om din side er mobilvennlig via Google Developers.

2. Fokuser på godt innhold

Bruk tid på å lage gode og informative produktbeskrivelser. Du bør også ha tydelige produktbilder som er egnet for smarttelefon. Som nevnt innledningsvis, dagens forbrukere trekkes mot de nettbutikkene der de finner den beste informasjonen.

3. Vær bevisst på hvor kundene dine er når de bruker mobilen

Vi bruker ofte smarttelefonen til nettsøk samtidig som vi gjør andre aktiviteter. Situasjonen forbrukerne befinner seg i, påvirker i stor grad om de er kjøpsmodus eller ikke. Kunden din sitter kanskje på bussen på vei til jobb, og surfer på nett for å fylle tiden. Hva om hun eller han ser et interessant produkt i det bussen svinger inn på stasjonen? Gjør det mulig for kundene dine å spare varer til senere. For eksempel ved å lage en godt synlig “spare til senre knapp”. Plasser den gjerne i nærheten av kjøpsknappen.

4. Gjør det enkelt for kundene dine å handle

Jo flere steg kunden må gjennom for å komme seg til kassen, desto større er sjansen for at du mister vedkommende på veien. Kjøpsprosessen bør derfor ha så få steg som mulig. Ikke tving kundene til å logge inn, men ha det heller som en valgmulighet. Du bør også ha i tankene at det å bla gjennom utallige på produktsider på mobil oppleves som krevende. God mulighet for filtrering av varer, gjør at kundene kan sile vekk produkter de ikke er interessert i. Selger din nettbutikk for eksempel sko, bør kundene dine kunne filtrere etter skotype, størrelse, farge, materiale, merke osv.

5. Gi forbrukeren en følelse av trygghet

La informasjon om levering, fraktkostnader, betalingsalternativer og retur være godt synlig. Dette er viktige faktorer, og kanskje bekymringer for mange nettkunder. Ved å fylle behovet for denne informasjonen, skaper du en tillitt mellom deg og kunden.

For å oppsummere handler det i bunn og grunn om å ha en bruker- og mobilvennlig nettbutikk. Finner ikke kunden det hun eller han leter etter, er sjansene store for at handleturen går videre til dine konkurrenter. Sørg for at kunden opplever en trygg kundereise, fra informasjonsinnhenting til kjøp.

Er du interessert i å lære mer om hvordan du får mest ut av ditt nettsted? Vi har flere kurs innenfor digital markedsføring.

 

Handlekurv