Vi snakker om “push” og “pull” i både markedsføring og kommunikasjon. Men hva betyr disse begrepene egentlig?
Push-kommunikasjon eller push-markedsføring er den tradisjonelle formen for kommunikasjon og markedsføring. Her ”dytter” man et budskap på en målgruppe; derav betegnelsen ”push”.
I push er det avsender som er den aktive part, mens mottager er passiv. Avsender velger hva han vil si, hvordan han vil si det, og mottager er nettopp det – en som sitter passivt og tar imot et budskap. Tradisjonell TV-reklame er push; kampanjer på boards og lystavler er push, radioreklame, magasinreklame og avisreklame er alle push-kommunikasjon.
Bedriftens nettsted er imidlertid ikke noen pushkanal. Her er det i stedet bruker som velger å oppsøke nettstedet eller gjøre et søk på Google. Dette er det vi kaller ”pull-kommunikasjon”, der vi må forholde oss til at vi er passive leverandører av informasjon og tilrettelegging, mens bruker er den aktive part.
Push og pull er selvfølgelig ikke enten-eller. Vi bruker både push-kanaler og pull-kanaler i vår mediemiks. Vi bruker både push-tiltak og pull-tiltak når vi driver kommunikasjon og markedsføring.
I digital sammenheng er Google kongen av pull: Alt kunden vet at han ikke vet, eller vet at han ønsker å kjøpe, etterspør han aktivt på Google. Det betyr også at vi kan selge kunden hva som helst på Google … som han allerede søker etter. Og så kan vi ikke selge ham ting han ikke selv etterspør.
Som nettmarkedsførere ønsker jo også å ha måter å ta et initiativ overfor kunden, for å foreslå nye produkter, nye tjenester, nye ideer, kampanjer og nyheter. Med andre ord: Vi trenger push-kanaler også. Og i våre dager er det først og fremst i nyhetsfeeden på sosiale medier at folk oppdager nye ting.
Derfor er Facebook blitt kongen av push. Rett og slett fordi det er det mest brukte sosiale mediet, og samtidig har et utrolig velutviklet kommersielt produkt som gjør at vi kan rette et hvilket som helst budskap mot en hvilken som helst bruker i hans nyhetsfeed, med usedvanlig stor presisjon.
Her er oversikten over de viktigste kanalene:
Digitale push-kanaler | Digitale pull-kanaler |
Epost | Webside |
Bannerannonser | Søkeordsannonsering |
Digitale push-tiltak | Digitale pull-tiltak |
Fremme innlegg i nyhetsfeeden på Facebook | Lage bloggartikler som bruker kan finne når han søker på Google |
Sende ut epostmarkedsføring og nyhetsbrev | Legge seg inn på Google My Business, slik at bedriften kommer opp i kartsøk |
Sende SMS-reklame | Ha en webside som møter brukerscenarier |