Design sier mye om en merkevarepersonlighet. Før du begynner å lage toppbilde (header) til Twitter bør du tenke over hvilken følelse du ønsker å formidle. Kom i gang ved å vurdere:
- Hva er bedriftens merkevarepersonlighet?
- Hva vil jeg promotere?
- Skal jeg fokusere på eksempelvis merkevarebygging, produkt eller inspirasjon?
Uansett hva du ønsker fokusere på, og om du skal ha ett fast bilde eller endre det regelmessig, kan ideen om merkevarepersonligheten hjelpe deg med farge- og fontvalg.
Gratis verktøy til billedredigering
Et verktøy du kan bruke, som er enkelt og (hovedsakelig) gratis, er Canva.com. Her kan du velge mellom flere formater tilpasset blant annet sosiale medier, slik at du ikke behøver å tilpasse størrelsen selv. Twitter-toppbildet skal nå være 1500px x 500px.
Etter å ha valgt format kan du sette i gang designprosessen.
Velg bakgrunnsfarge, tekstur eller ferdig tilpasset design
Det er flere valg blant ferdig tilpassede design (LAYOUTS), eller du kan velge en bakgrunnsfarge/tekstur (BACKGROUND).
Canva lar deg også laste opp egne bilder slik at du kan tilpasse dem, lage kollasjer eller legge til tekst/grafikk, under UPLOADS.
Andre ideer til bakgrunns-/toppbilde:
- Ta et panoramabilde med den beste utsikten fra kontoret, eller av kontoret, med en smarttelefon og last opp.
- Beskjær et produkt eller stemningsbilde og tilpass i Canva.
- Start med en enkel bakgrunnsfarge og sett inn bedriftens logo, en god kundeanmeldelse eller et passende sitat.
Enten du har valgt en ensfarget bakgrunn eller et ferdigdesign kan du endre font og størrelse på tekst, flytte på tekst, legge til andre elementer eller bare endre teksten.
I Canvas søk finner du over en million bilder, ikoner og annen grafikk å velge mellom. Det meste kan du tilpasse i farge og størrelse.
Med enkle og gratis verktøy som Canva, eller PicMonkey.com og iPiccy.com, kan du enkelt lage bilder også til Google+ eller Facebook. På denne måten kan du tilpasse design og følelse til hvert enkelt medie, men eventuelt beholde en rød tråd designmessig.
Vurder å oppdatere bilder regelmessig og tilpass dem til kampanjer eller sesong/høytid. Dersom det passer så kan du endre så ofte som ukentlig eller månedlig som en del av en markedsstrategi (for å for eksempel øke merkevarebevissthet).
Ikke gå glipp av verdifull merkevarebygging, du kan omgjøre bakgrunnsbilder til innhold. All kommunikasjon bidrar til å markedsføre bedriften.