Hvordan bli digital markedsfører?

Har du lyst til å bli digital markedsfører? – Det er fullt mulig for veldig mange! Har du en formell bakgrunn, for eksempel i markedsføring, design, eller webutvikling er det en fordel, men det finnes også ganske mange aktive digitale markedsførere som ikke har slik bakgrunn (inkludert meg selv).

Slik kan du bli digital markedsfører - bilde av undrende person omgitt av forskjellige logoer for blant annet sosiale medier.

Det viktigste er egentlig evnen til å jobbe med innhold – altså  å kunne skrive, designe, programmere eller lage video. Kan du i tillegg bruke de nye mulighetene innen AI-assistert innholdsutvikling og er villig til å lære seg nye verktøy og selvbetjeningsplattformer, er du faktisk temmelig godt utstyrt!

Har du arbeidserfaring innen feltet fra før er det også naturligvis en fordel, men ting endrer seg veldig fort i vår bransje. De kan defor godt hende at du bør oppdatere deg med å ta et praktisk og konkret kurs eller to!

Her får du noen tips og forslag:

Generalist eller spesialist?

Det første valget er om du ønsker å satse som spesialist eller generalist.

Fordi Norge er et lite land med mange små bedrifter, er de aller fleste digitale markedsførere nødt til å kunne mer enn én ting. Mange har jobber der de må mestre veldig mange forskjellige ferdigheter, for eksempel:

  • Søkemotoroptimalisering (lage artikler og innhold som rangerer godt på Google)
  • Produsere og legge ut innhold i forskjellige sosiale medier
  • Produsere og legge ut annonser på Meta (Facebook og Instagram)
  • Skrive markedsføringsmailer
  • Oppdatere websider
  • Følge med på webanalysen

(Dette er ikke en uttømmende liste over alle ting en digital markedsfører kan bli bedt om å gjøre.)

Det er fremdeles slike “brede” jobber som det finnes flest av. Uansett om du har formell kompetanse fra før eller ikke, skiller du deg positivt ut hvis du har en sertifisering å skilte med. Kurset sertifisering i digital marketing er nettopp et slikt bredt kurs, der du over 5 uker (2 formiddager pr uke) lærer litt om alle de disiplinene du bør kunne noe om. Du kan så ta en internasjonal sertifiseringseksamen, som gjør deg til sertifisert digital markedsfører. Dette kurset finnes også som rent e-læringskurs, som du kan starte når du vil.

Forskjellige spesialiseringer

Selv om mindre selskaper ofte trenger folk som må kunne litt om alt, blir det også stadig flere spesialiserte jobber. I mellomstore og større bedrifter er det jo som regel ikke bare én eller to personer som jobber med digital markedsføring, men kanskje hele avdelinger. I så fall er det et spørsmål om å fordele roller.

Her er noen vanlige, mer spesialiserte roller innen digital markedsføring:

Social Media Manager

Person som jobber med publisering i sosiale medier, og gjerne også lager innhold til sosiale medier, svarer på spørsmål fra kunder og administrerer eventuelle grupper som bedriften eier. Hvis vekten ligger på det siste, er stillingstittelen gjerne Community Manager. Andre titler her kan være ansvarlig for sosiale medier, eller mer generelt kommunikasjonsrådgiver eller markedsføringsrådgiver. Her tilbyr vi en mer spesialisert sertifisering i sosiale medier.

Vekten av arbeidet her ligger gjerne på Meta-kanalene, altså Faceboook og Instagram. Her har Meta sin læringsportal Meta Blueprint,  som har mange forskjellige videoer.  LinkedIn er ellers også en bra kanal å kunne noe om, og TikTok er viktig for alle med en yngre målgruppe. Vi har mange kurs i dette segmentet, blant annet Effektiv annonsering på Facebook og Instagram, Business Branding med Linkedin og TikTok for bedrifter.

Spesialist på markedsføring med søk

Her finnes det også flere varianter. For de som jobber med både Google Ads og søkemotoroptimalisering (SEO) har vi en sertifisering i markedsføring med søk. Ellers har jo Google sine egne sertifiseringskurs i Google Ads som er veldig gode (om enn ganske krevende). Hvis du vil raskere opp og stå, har vi et kurs som heter Kom i gang med Google Ads.

Søkemotoroptimalisering er et veldig omfattende fagfelt! Vi har kurset Rask innføring i SEO, som gir deg oversikten og mye grunnleggende kunnskap kjapt. Avhengig av om du så vil jobbe mer med innholdsbaserte tiltak eller tekniske tiltak, så har vi et fordypningskurs i innholdsbasert SEO og et kurs i teknisk SEO.

Folk som jobber i dette feltet har gjerne titler som Google Ads-spesialist, Google Ads-rådgiver, eller SEO-spesialist/SEO-rådgiver. I tillegg er det også mange som jobber med dette som har mer generelle titler som kommunikasjonsrådgiver eller markedsføringsrådgiver.

Innholdsmarkedsfører

I digital markedsføring er det jo vanlig å tenke at man skal produsere innhold som er nyttig for bruker, i stedet for kun å lage reklame. Tittelen innholdsmarkedsfører brukes ofte om de som jobber med innhold mer generelt på vegne av en virksomhet. Dette arbeidet kan omfatte å skrive artikler for nettsiden (krever kunnskap om SEO, samt skriveferdigheter), produsere poster til sosiale medier (krever ofte å kunne ta bilder/video med mobilen), og kanskje også å utvikle kundepersonas og gjøre forskjellige former for brukerundersøkelser.

Vi har en såkalt enkeltsertifisering i innholdsmarkedsføring. Dette er et kortere kurs, som gir en sertifisering i content marketing. Vi har også en rekke nyttige hel- og halvdagskurs som Lag video med mobilen og Lag innhold med ChatGPT og kundtig intelligens (AI).

Video-spesialist

Det å jobbe med video krever ofte så spesialiserte ferdigheter at det er noe man har egne folk som driver med – eller noe man kjøper av samarbeidspartnere som jobber dedikert med dette. Arbeidsoppgaver her er å spille inn, redigere og bearbeide video, og eventuelt også å distribuere video på YouTube eller via livestrømming. Vi har også flere relevante kurs om dette hos oss, blant annet Lag videoer som fanger og holder på oppmerksomheten, og Videoredigering med Premiere Pro.

Her finnes det jo også tilgrensende disipliner som å jobbe med podcasts, lyddesign, lydteknikk, lys og event. Her har ikke vi noen kurs, men planlegger du å starte podcast er denne artikkelen en veldig god veiviser!

Netthandler

En del selskaper søker etter folk til å jobbe med netthandelsvirksomhet. Dette kan omfatte oppgaver både knyttet til drifting av nettbutikken og til markedsføringen av den. Vi hos oss har en enkeltsertifisering (kortere sertifiseringsurs) som gir deg sertifisering i netthandel. Ellers er det ingen ting som faktisk erfaring i dette faget, så hvis du har erfaring fra å drive egen nettbutikk, er det veldig verdifullt!

Vurderer du dette, har Bring en veldig god guide for deg som ønsker å starte nettbutikk.

Webanalytiker

Et typisk kjennetegn ved digital markedsføring er at alt kan måles! Man kan, og man bør, sjekke effekten av alle markedsføringstiltak, slik at man vet hva som lønner seg og hva som ikke gjør det.

Det vanligste verktøyet for webanalyse er Google Analytics 4. Denne plattformen er ny i juli 2023, og mange trenger opplæring og kompetanse i dette. Hos oss har vi både et nybegynnerkurs som heter Rask innføring i webanalyse med Google Analytics 4, og et mer utdypende kurs for deg som allerede har erfaring. Google har sin egen sertifisering i Google Analytics, som er svært god (og krevende!). For mer markedsføringsbruk og mindre teknisk fordypning tilbyr vi også en enkeltsertifisering i webanalyse.

Brukeropplevelse (UX)

Brukeropplevelsen handler om hvor enkel en nettside eller en app er å bruke for kundene, og det er forretningskritisk for veldig mange virksomheter. Bank, forsikring, helsevesen og mange andre er avhengige av å lage løsninger som er effektive og forståelige. De som jobber med å sikre dette heter UX-designere, og er kansje de aller mest ettertraktede folkene i nettbransjen om dagen.

Den internasjonale tenketanken Nielsen Norman Group har laget dette estimatet av behovet for UX-designere i årene som kommer:

Kuve som viser velsten av etterspørsel etter UX-designere i årene som kommer.

For å møte denne etterspørselen har vi lansert et 6-måneders deltidsstudium i brukeropplevelse (UX). Studiet er nettbasert, og omfatter egenarbeid og utvikling av egen portefølje. Dette kurset har ingen krav til forkunnskaper, og gir en meget ettertraktet sertifisering som UX-designer. Strengt tatt er dette kanskje ikke en markedsføringsjobb, men det er absolutt en jobb som har veldig stor påvirkning på hvordan kunden opplever en virksomhet. Det er også en veldig fin sjanse for folk med tradisjonell designbakgrunn å bytte beite til UX (vi holder faktisk tidvis et gratis-webinar om nettopp dette, som heter Fra Design til UX), og det er et yrke med stor etterspørsel og svært få som faktisk har noen formelle kvalifikasjoner på området.

Webdesigner og webutvikler

Dette er i og for seg heller ikke direkte en markedsføringsjobb, men nettsiden er jo egentlig selve navet i markedsføringen, siden det gjerne er på nettsiden man faktisk selger, høster leads, presenterer varer/tjenester og profilerer seg. At nettsiden representerer virksomheten på en god måte er derfor helt essensielt!

Ønsker du å jobbe med dette, så er det lurt å lære seg en plattform. Verdens mest brukte webplattform er WordPress, som jo også er gratis. Her har WP-skolen faktisk også et gratis introduksjonskurs i WordPress. I enterprise-segmentet er Optimizely (tidligere EpiServer) en mye brukt løsning, og både HubSpot og gratisløsningen Drupal er også mye brukt. Det finnes tusenvis av webplattformer å velge mellom, men skal du lære deg et, så lønner det seg å velge en av de aller største. Denne artikkelen har en liste som er ganske oppdatert.

Vi ønsker deg lykke til med å bli digital markedsfører!

Slik kan du bli digital markedsfører - bilde av undrende person omgitt av forskjellige logoer for blant annet sosiale medier.

Handlekurv