Kjennetegn ved en god webside

Vi får ofte spørsmål om hva som egentlig utgjør en god webside. Det kommer selvfølgelig til en viss grad an på hvem man er og hva man driver med, men velfungerende websider har noen fellestrekk. Her er de:

1. En søkemotorvennlig plattform

Google står for over 50% av all webtrafikk, og derfor er det også forretningskritisk å ha en publiseringsløsning som er egnet til å sikre gratis trafikk fra Google.

Har man begrenset budsjett, er det beste å gå for gratisløsningen WordPress, som er veldig Google-vennlig når den settes opp og brukes riktig. Andre gode valg er Episerver eller Enonic.

2. En meny som beskriver produkter/tjenester

Menyen er sentral for å få bygge relevant synlighet på Google. I prinsippet bør derfor de viktigste søkeordene som potensielle kunder søker etter på Google finnes i menyen. Mange nettbutikker gjør dette riktig, for eksempel Power. (De rangerer da også svært godt på alle sine viktige søkeord.)

Menypunkter som “Hva driver vi med?” eller “Hvem”, “Hva” og Hvordan” gjør at man kaster bort en av de aller viktigste synlighetselementene på nettstedet.

3. En forside som viser verdiforslaget

Når en potensiell kunde besøker nettsiden, bør han med én gang kunne se hvorfor han burde velge nettopp denne bedriften som leverandør. Dette betyr å gjøre følgende åpenbart for kunden:

  • Hva heter firmaet?
  • Hva driver firmaet med?
  • Hvorfor og hvordan er firmaet bedre/annerledes enn konkurrentene?
  • Hva har firmaet å tilby nettopp meg?

Eksempel på en forside som nettopp formidler et tydelig verdiforslag:

Nettstedet til coach og livsstilsguru Tony Robbins. (Klikk på bildet for å se nettstedet live.)

Er det snakk om et nettsted i offentlig sektor, blir det mindre et spørsmål om å formidle et verdiforslaget og mer et spørsmål om kundeservice og tjenestedesign. Offentlige nettsteder leverer jo tjenester av forskjellige slag til fellesskapet. Da er det viktig at de er gjennomtenkte på hvilke tjenester bruker kommer dem til å få utført, og at de utformer en forside som hjelper kunden å få kort vei til disse tjenestene.

Her er et godt eksempel:

4. Tydelige transaksjonsstier

Kunden på et nettsted har alltid en eller annen form for ærend. Dette kan være en rekke ting; finne ut om firmaet er verd å bruke, finne prisen på et produkt, ta kontakt med bedriften, bestille en tjeneste, booke en time eller noe helt annet.

I tillegg har bedriften selv noen ønskede utfall av kundens besøk på nettstedet; at han skal bestille et pristilbud, fylle ut et søknadsskjema eller lignende.

Et vellykket besøk på nettstedet defineres som et besøk der kunden får gjort det han kommer for og/eller bedriften får kunden til å gjøre det de ønsker han skal gjøre.

På et velfungerende nettsted legger man til rette for vellykkede besøk gjennom å lage tydelige “transaksjonsstier”. Dette skjer ofte ved at man har store og tydelige knapper som viser vei langs “hovedveiene” gjennom nettstedet.

Her er et konkret eksempel:

Hvis vi snakker om en høyskole, så er én sentral transaksjonsvei denne:

Besøke forsiden –> Finne studium –> Søke opptak

Da blir det spesielt viktig at det er så enkelt og tydelig som mulig å finne forskjellige studier fra forsiden; å finne nok informasjon om det enkelte studiet til å kunne fatte en beslutning om å ønske å søke; og så å finne søknadsskjema, fylle det ut og sende det inn.

5. En høy konverteringsrate

En konvertering er per definisjon en brukerhandling man ønsker å utløse, altså enten at bruker får til å gjøre det han kommer for eller at bedriften får bruker til å gjøre det bedriften ønsker.

Prosentandelen av besøk på nettsiden som kulminerer i en konvertering er den såkalte konverteringsraten. Dette er det mest sentrale måleparameteret på et nettsted.

Faktisk kan nettstedets suksess overordnet sett måles med to måleparametre alene; trafikktall og konverteringsrate. Forholdet mellom de to har jeg beskrevet i flere av mine bøker, og det er også beskrevet i denne artikkelen: Suksessformelen for å lykkes på nett

Verdens gjennomsnittlige konverteringsrate er nå i underkant av 3%. Nettsteder med en konverteringsrate på over 5% er gjerne eksepsjonelt gode nettsteder.

Konverteringsraten måles i nettstedets webanalyseverktøy; typisk Google Analytics.

Lyst til å lære mer om webpublisering? Vi i Webgruppen har mange kurs!

Handlekurv

Meld deg på kurstips-listen

og få varslinger om gratis livesendinger og kurs!

Du får disse markedsførings-

sjekklistene som velkomstgave:

 

  • Sjekkliste for SEO
  • Sjekkliste for Facebook
  • Sjekkliste for Instagram

 

25316